Ik voelde me namelijk voor het eerst falen op Facebook, "en public" dus. Reden: Ik zou oorlogskinderen helpen via War Child, heel veel! En dat door de Kilimanjaro te beklimmen. Ik zette een project op en zou het fundraisen eens helemaal anders gaan doen, want daar ben ik immers marketeer voor.
De lat wat hoger leggen
In plaats van mijn omgeving te vragen om te doneren, en zo aan mijn verplichte €2400,- donatie aan War Child te voldoen (buiten mijn reiskosten), zou ik mijn omgeving vragen om mijn project zo snel mogelijk te helpen aan likes. Op deze manier zouden bedrijven mij aantrekkelijk genoeg vinden om te doneren voor aandacht. Klinkt simpel, toch?
Met dit idee wil ik uiteindelijk meer dan het dubbele inzamelen, namelijk €5000,-. Dit staat gelijk aan War Child hulp aan minimaal 400 oorlogskinderen voor een jaar. Ik bedacht een pakkende naam "Klimmenaardaaro" en besloot zelfs een promofilm te lanceren, niks zou ik meer aan het toeval overlaten!
Eerste €500,- binnen, of toch even wachten?
Al snel was er dan ook een bedrijf dat mij €500,- bood, nog voordat ik mijn Facebookpagina live had staan. Ik beloofde dit bedrijf plechtig dat ik eerst 500 likes zou garanderen, alvorens donatie zou plaatsvinden. Oftewel 1 like was €1,- waard. Dit moest toch geen probleem zijn! Zou het een uur, een dag of een week duren? Dat was mijn vraag.
Ik checkte nog één keer Facebook: een profielfoto wijziging staat gemiddeld tegenwoordig voor 50 likes, een fotootje van je maaltijd moet toch wel minimaal 80 likes op kunnen leveren en je foto van Ibiza op het strand al snel over de 100 likes! Hoeveel likes moest dit goede doel dan wel niet opleveren?
Daarnaast! Mensen doneren graag! Helemaal als het weinig moeite kost en je niet eens je eigen portemonnee hoeft te trekken. Dan is dat allemaal mooi meegenomen. Vraag maar aan Trijntje Oosterhuis, die weet daar alles van.
Waar blijven die likes?
Ik had een duidelijke win-win te pakken. Na een flitsende start, had ik dan al snel 300 likes, vooral binnen mijn omgeving en dierbare om mij heen die mij weer aan het promoten waren. Echter toen begon de ellende in mijn hoofd. Er kwam wat zand in de motor zullen we maar zeggen. Dus ik besloot te duwen aan de kar. Mensen die ik al jaren niet meer gesproken had, benaderde ik om te liken en te delen.
En er werd veel gedeeld op zowel Twitter als Facebook, maar het leverde me weinig op. Binnen 1 week tijd ging ik van 300 naar 380 likes, terwijl ik overuren draai. Dit kon niet de bedoeling zijn. Wat ging er mis?
Een bedrijf dat staat te trappelen om €500,- te betalen, maar ik kom er niet aan. Twitter, Facebook, Instagram ik zette alles op alles. Het voelt voor mij als falen, want ik was die marketeer toch die het wel even anders zou gaan doen. Terwijl iedereen om mij heen zo begaan is en mij steunt en zegt hoe goed ik bezig ben.
Facebook falen
Waarin had ik dan gefaald? Was het wel mijn falen? Of is het Facebook? Ik had er tenslotte vrijwillig alles aan gedaan om zieltjes te winnen en bedankte mensen achteraf of ze MIJ goudstaven gaven. Moest ik dan net als andere bedrijven mijn pagina adverteren, met geld dat ten koste gaat van oorlogskinderen? NEE! Hoor ik iedereen denken. Moet ik dan spullen van merken verloten om mensen over te halen om mij te liken? Nee, die spullen heb ik immers om te veilen.
Allemaal leuk en aardig, maar "what´s in it for me"?
Is het dan misschien maatschappelijk falen? Mogelijk, ik ben er bang voor. Mensen hebben misschien geen tijd meer om lang stil te staan bij problemen. ALS (Ice Bucket Challenge) was een daverend succes, maar mede doordat er een grote “ what’s in it for me” in zat voor de mensen. Humor en eigen promotie.
Facebook is wellicht niet bedoeld voor problemen in de wereld en enkel om je successen te delen. En een duidelijke “ what’s in it for me” is daar wellicht de snelste weg naar succes.
En wat betreft Trijntje, was zo’n like nou daadwerkelijk om te steunen of om Trijntje in de problemen te brengen, net als Project X? Dus is Facebook toch ook voor problemen, maar dan meer “hoe kan ik die veroorzaken bij iemand anders”.
Overigens heb ik nog steeds de 500 likers niet gehaald. Dus mocht je na het lezen dit project leuk of interessant vinden? Ik ben nog op zoek naar oprechte likers: https://www.facebook.com/klimmenaardaaro! En ondertussen ga ik keihard door met mijn propaganda voor mijn project! En sta ik open voor alle tips en feedback, gewoon marketeers onder elkaar.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!