Foto: Jerome de Lint
Creativiteit moet je als marketingafdeling zelf in huis hebben. Dat zegt Bram Westenbrink, sinds ruim een jaar marketingdirecteur Heineken Nederland, in een interview met Adformatie.
‘Goede ideeën en content kunnen overal vandaan komen. Dat is voor bureaus wel anders werken, want het kan zo zijn dat wij het idee bedenken en het bureau vragen de copy te schrijven of de executie te doen.’
Relaties met bureaus zijn extreem belangrijk, vindt Westenbrink. Elk pilsmerk heeft een eigen lead agency nodig, maar geen enkel bureau heeft exclusiviteit. ‘Een andere voorwaarde is dat we voortdurend een directe dialoog hebben met de creatieven. Een idee blijft nooit van papier tot het eind hetzelfde dus je moet elkaar daarin goed leren kennen. Dat is een proces en we leggen de lat hoog.’
Ook een goede samenwerking tussen het reclame- en het mediabureau is daarbij van belang. ‘Bij elkaar dus een arbeidsintensieve manier van samenwerken, waarin wij zelf de spin in het web zijn. We noemen dit het Hollywood-producermodel.’
De communicatie moet voor alles vernieuwing uitstralen. Want Westenbrink gelooft er heilig in dat je altijd moet blijven vernieuwen ‘en de status quo moet uitdagen’. Daarom moet 5 procent van het budget worden uitgegeven aan vernieuwing. ‘Niet alleen aan nieuwe manieren van content maken, zoals de Chief Oranje Officer, maar ook vernieuwing in kanalen. We zijn hard bezig met e-commerce en alle ontwikkelingen die daar spelen.’
Het volledige interview met Bram Westenbrink is te lezen in Adformatie 24.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!