Al enkele maanden geleden plaatste Google een vacature voor de Creative Lead van dit Amsterdamse bureau dat zich gaat richten op grote Europese klanten.
Met deze ‘agency for agencies’ zal Google naar verwachting de strijd van YouTube met televisie feller gaan voeren.
Gisteren tijdens de kennissessie 'Bigger than Big Data in Amsterdam' vertelde Google’s industry leader Boukje Taphoorn-Van Engelen: ‘Amsterdam is een belangrijke creatieve hub voor Google in Europa en krijgt een kleine afdeling van Zoo. Die gaat bureaus en merken helpen om betere campagnes op te zetten. We beginnen met een paar mensen en beogen geen groot bureau te worden. Het is absoluut niet onze wens om in het vaarwater van reclamebureaus te gaan zitten. Dat vraagt artistiek veel te veel van ons.’
Wel wil Google zodanig richting geven aan campagnes dat een groter deel van de koek van televisie naar Google’s online diensten zal gaan, zoals YouTube en de zoekdienst. Dat zal Google onder meer doen door in te pluggen op briefings van grote klanten. Taphoorn: ‘We willen meedenken om het aandeel digitaal effectiever en dus groter te maken.’
In de eerste promo vertelt Google dat traditioneel adverteren tekortschiet. Naar verwachting zal Google vooral op grote schaal data gaan inzetten om de effectiviteit van verschillende vormen en onderdelen van creatieve uitingen te onderbouwen.
Het verslag van de kennissessie 'Bigger than Big Data in Amsterdam' staat (ook) hier.
Tekst: Peter Olsthoorn