Sinds begin deze week weert de zoekgigant alle advertenties met een expliciet karakter. Het gaat om websites met “grafische afbeeldingen van seksuele handelingen”. Zowel op de eigen websites, als in de zoekresultaten en op de websites van externe bedrijven worden niet langer advertenties voor pornosites getoond. De nieuwe maatregel werd al in maart door Google aangekondigd.
Porno is een van de meest gezochte onderwerpen in Google Search, ook relevante termen en gebruiken scoren goed in de zoekmachine, maar advertenties maken rond deze termen wordt onmogelijk gemaakt. Ook het adverteren voor pornosites op websites van derden via Google's advertentiediensten wordt gestaakt.
Welk percentage van advertenties op Adwords onder de nieuwe maatregel valt, wil Google niet bekendmaken. Reclame voor bijvoorbeeld stripclubs en datingsites zijn nog wel toegestaan. Gevraagd naar het waarom van de nieuwe politiek, wil een woordvoerder enkel kwijt dat het bedrijf regelmatig de regels over reclame aanpast en dat er al langer strikte afspraken gelden over seksueel expliciete inhoud.
In de onbetaalde zoekresultaten van Google zullen voorlopig nog wel pornografische sites te vinden zijn. Een woordvoerder van Google wil tegenover CNBC niet ingaan op de vraag of dat zo blijft.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!