In Nederland voelen meer dan één miljoen ouderen zich regelmatig eenzaam en Innocent bedacht in 2012 een campagne om daar wat aan te doen: De Goedgemutste Breicampagne. Iedereen die maar mee wil doen breit vrijwillig mutsjes voor op de smoothieflesjes van innocent. Per verkochte gemutste smoothie gaat er 20 cent naar het Nationaal Ouderenfonds en zij helpen daar de eenzame ouderen mee. Ook #omapost haakt nu aan. Zij gaan oma’s die een kaartje krijgen ook een handig breiboekje sturen en hen vragen om een mutsje te breien.
#omapost is bedacht en opgezet door Wilbert van de Kamp. Deze chefkok uit Groningen bedacht dat het zo jammer was dat hij zijn oma bijna nooit spreekt. Omdat ze hem niet kan volgen via social media, mist ze eigenlijk alles wat hij in zijn leven doet. Daarom bedacht hij samen met wat studievrienden #omapost, waarmee hij in slechts enkele stappen maandelijks foto’s van zijn online leven kan delen met zijn offline oma.
Hoe het werkt: log in op omapost.nl met je Instagram-account. Voeg je oma toe (opa, moeder of vage kennis mag ook) en koop credits voor het versturen van 1, 3 of 6 kaartjes. Eén keer per maand verstuurt #omapost een Instagram foto van jouw account per post naar jouw ‘oma’. Heb je een foto die je liever niet wilt delen met je oma? Dan tag je die foto met #nsfg (not suitable for grandma/grandpa).
Superbreiers
Innocent vond een aantal social influencers bereid om belangeloos mee te werken met de campagne en op hun social medium hun volgers op te roepen om ook te gaan breien. De superbreiers hebben voor hen twee mutsen gebreid in de kleuren en met het beeldlogo van hun blog. Een om zelf te houden en de ander om te verloten onder hun volgers. Met daarbij de vraag: met welke oudere(n) zou jij een mutsje willen breien en waarom?