Premium

Goede resultaten Mediahuis (NRC) in 2016

Mediahuis presenteert voor 2016 goede cijfers op zowel de lezers- als de adverteerdersmarkt en ziet onder meer zijn digitale omzet gevoelig stijgen.

Het bedrijfsresultaat overstijgt de ook al sterke cijfers van 2015.

Mede door een goede kostenbeheersing steeg de geconsolideerde operationele cashflow (REBITDA) met bijna 4 procent naar 64 miljoen euro; de EBIT (39,5 miljoen euro) en het netto resultaat (21,7 miljoen euro) stegen met 11 procent. De Belgische activiteiten van Mediahuis en het Nederlandse NRC waren vrijwel gelijkwaardig verantwoordelijk voor deze groei.

In 2016 verkochten alle nieuwsmerken van Mediahuis samen gemiddeld 754.652 exemplaren op dagbasis. In lijn met de markt daalde de totale verkoop van alle Belgische Mediahuis-printtitels samen met 3,7 procent. De totale digitale verkoop steeg evenwel met 10 procent. In Nederland tekenden zowel NRC Handelsblad (+ 6,1%) als nrc.next (+ 6%) voor een forse groei, vooral als gevolg van een sterke digitale verkoop.

Ceo Gert Ysebaert: &;We zijn tevreden met deze evolutie. Steeds meer nieuwsconsumenten kiezen voor de populaire combinatie digitaal + print. Onze groei komt duidelijk uit de digitale verkoop van onze merken. Het aandeel digitaal ligt bij NRC Handelsblad inmiddels op 28,8 procent. De digitale verkoop van De Standaard is in 2016 met ruim 20 procent gestegen en bedraagt nu 17 procent van de totale verkochte oplage.&;

Advertentiemarkt
De advertentiemarkt bleef in 2016 onder druk staan en was zeer onvoorspelbaar. Mediahuis slaagde er in België in om zijn advertentieomzet toch licht te doen stijgen  (+ 1,1%), in Nederland was er een daling, maar hoeveel wordt niet gemeld.

De digitale advertentie-inkomsten zijn gegroeid (+ 14,5%), door het genereren van meer traffic op de sites en het implementeren van digitale programmatic systemen. Online video gaf een extra boost, waarbij zowel klassieke campagnes als digitale content-verhalen in belang toenamen.

In Nederland bleef de omzet classifieds van NRC stabiel.

NRC
Commercieel directeur Madelon Fortuin van NRC licht toe hoe het gaat met de abonnementenverkoop van de NRC. &;Het korte antwoord op deze vraag is als volgt: papier daalde in 2016 ten opzichte van 2015 met zowat vijf procent. Onze digitale verkoop steeg met 46 procent, waardoor de totale verkoop met 6 procent steeg.’

Meer uitgebreid:
- Het aantal abonnees (print en digitaal samen) op NRC Handelsblad en nrc.next groeit. Respectievelijk plus 3 en plus 5 procent.

- Abonnees nemen gemiddeld minder papier af en meer digitaal (papier daalt met 5 procent, digitaal stijgt met maar liefst 46 procent)

- De totale betaalde oplages van de NRC-titels samen doen het goed; een stijging van 6 procent

Fortuin: &;Papier doet het vooral goed in het weekend. We hebben 7.000 abonnees met één van onze papieren weekendkranten meer dan een jaar geleden. De combinatie die steeds succesvoller is, is een digitaal abonnement gedurende de week en een papieren krant op zaterdag. Hoe je het ook wilt bekijken, uiteindelijk leiden deze cijfers onder aan de streep tot een positief resultaat en daar zijn we blij mee. Want het zegt, in een tijd waarin steeds meer mensen zich bewust zijn van de waarde van goed uitgezocht nieuws, iets over de relevantie van onze journalistiek. Kwaliteitsjournalistiek die lezers blijft bereiken die bereid zijn te betalen. En dat is cruciaal; dat zorgt dat we met onze ruim 200 journalisten deze vorm van kwaliteitsjournalistiek kunnen blijven borgen.&;

TMG
Eind 2016 heeft Mediahuis zijn interesse voor de overname van Telegraaf Media Groep (TMG) bekendgemaakt, samen met VP Exploitatie, de grootste aandeelhouder in TMG. Doel is te komen tot een toonaangevend multimediabedrijf, dat ook op lange termijn een leidende rol kan spelen in een sterk veranderend Nederlands-Belgisch medialandschap. Afgelopen week zetten de partijen daarin een .

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie