Gay Pride vindt geen genade in de ogen van de Nederlander

Vooral voor de botenparade is weinig sympathie, blijkt uit het Evenementen Merkenonderzoek van Hendrik Beerda.

Hoewel de Amsterdam Gay Pride jaarlijks honderdduizenden bezoekers trekt, heeft de Nederlander nog steeds moeite met het unieke karakter ervan. Men vindt het evenement ‘erg apart en weinig sympathiek’.

Sail Amsterdam is daarentegen zeer geliefd, het populairste evenement zelfs, gevolgd door Pinkpop en de Huishoudbeurs.

Andere opvallende conclusies uit het merkenonderzoek van Hendrik Beerda Brand Consultancy onder 1.600 Nederlanders:

• Culturele evenementen scoren wél positief met non-conformisme

• Amsterdam is dé evenementenstad van Nederland

• Slechts tien sportevenementen staan er in top-50, maar deze zijn wel het meest geliefd

• Beste sfeer en horeca zijn te vinden tijdens de Vierdaagsefeesten in Nijmegen

• De Vakantiebeurs kan zich opmaken voor stevige groei in bezoekersaantallen

Top-10 van sterkste merken in de Nederlandse evenementensector

1. Sail Amsterdam

2. Pinkpop

3. Huishoudbeurs

4. Vierdaagsefeesten Nijmegen

5. Lowlands

6. NK Schaatsen

7. KNVB beker

8. Amsterdam Gay Pride

9. TT Assen

10. North Sea Jazz Festival

Amsterdam Gay Pride

Van alle evenementen in Nederland is de Gay Pride het meest onderscheidend, blijkt uit het merkenonderzoek. ‘Een uniek imago is vrijwel altijd positief voor een merk, maar voor de Gay Pride heeft deze eigenschap duidelijk ook een keerzijde’, analyseert merkadviseur Hendrik Beerda. ‘Zelfs na 21 jaar is dit jaarlijkse feest rond vrijheid en diversiteit bij de gemiddelde Nederlander niet ingeburgerd.’

Te gewaagd

‘Hoewel de botenparade jaarlijks honderdduizenden bezoekers trekt en talloze bedrijven op allerlei manieren op het feest inhaken, zijn de tv-beelden voor de thuisblijvers te gewaagd,’ vervolgt Beerda. ‘Vooral lager opgeleide mannen die buiten de Randstad wonen, hebben moeite met het gay festijn. De uitdaging voor de Gay Pride is om in de komende jaren onder een bredere bevolkingsgroep een sympathiek imago op te bouwen.’

Culturele evenementen

De topevenementen bevinden zich in de cultuursector. De twintig nationale festivals en culturele manifestaties onderscheiden zich door in de programmering sterk af te wijken van de gebaande paden. Opvallend is dat het deze cultuurorganisaties, in tegenstelling tot de Gay Pride, daarmee wél lukt om sympathie te kweken onder de brede bevolking.

Oerol

In de top-10 van non-conformistische evenementen bevinden zich acht cultuurfestivals. Oerol wordt gezien als het meest afwijkende festival. Ook het International Film Festival Rotterdam en cabaretfestival Cameretten worden als zeer non-conformistisch ervaren.

Top-10 meest non-conformistische evenementen

1. Amsterdam Gay Pride

2. Oerol

3. Int. Film Festival Rotterdam (IFFR)

4. Cameretten

5. Parade

6. IDFA

7. KamaSutrA beurs

8. Eurosonic Noorderslag

9. Holland Festival

10. Zwarte Cross

Dé evenementenstad

In Amsterdam worden veruit de meeste evenementen met een nationale uitstraling georganiseerd. De hoofdstad staat bovenaan met topmerken als Sail, de Huishoudbeurs en de Gay Pride. Verder heeft Amsterdam de meeste culturele succes-evenementen, met de Uitmarkt en het Prinsengrachtconcert als nationale iconen.

Sportevenementen

De nationale evenementen top-50 bevat slechts tien sportevenementen. Gemiddeld vormen deze tien echter wel het populairste segment van de evenementenmarkt. Na sport volgen de stadsfestijnen en de cultuurfestivals. Publieksbeurzen, die vooral in de RAI en de Jaarbeurs plaatsvinden, zijn het minst populair.

NK Schaatsen

De geliefdste, nationale sportevenementen zijn het NK Schaatsen, de KNVB beker en de TT Assen. Wat de sportevenementen vooral zo populair maken zijn de internationale allure en sympathieke deelnemers. Abn Amro World Tennis Tournament wordt gezien als het sportevenement met het meeste internationale aanzien. Voor de Nederlandse topsporters bij het NK Schaatsen voelt men de meeste sympathie.

Sportevenementen met het sterkste imago

1. NK Schaatsen

2. KNVB beker

3. TT Assen

4. Dam tot Damloop

5. Amstel Gold Race

6. Johan Cruijff Schaal

7. NK Atletiek

8. ABN AMRO World Tennis Tournament

9. Eneco Tour

10. NN Marathon Rotterdam

Sfeer en horeca

‘Van de 33 imagofactoren waarop alle evenementen zijn onderzocht, blijkt de sfeer het belangrijkste ingrediënt te zijn voor een succesvol evenement’, verklaart merkadviseur Hendrik Beerda. Bij de Vierdaagsefeesten is de sfeer het best volgens de Nederlandse bevolking. Ook wat betreft horeca staan deze jaarlijkse feesten rond de Nijmeegse wandelvierdaagse op de eerste plaats. Als het om eten en drinken gaat, scoren ook de Tilburgse Kermis en de jaarlijkse, Leidse viering van de overwinning op de Spanjaarden, het Leidens Ontzet, hoog.

Top-3 evenementen met beste sfeer

1. Vierdaagsefeesten Nijmegen

2. Bloemencorso Bollenstreek

3. Dickens Festijn Deventer

Top-3 evenementen met beste horeca

1. Vierdaagsefeesten Nijmegen

2. Tilburgse Kermis

3. Leidens Ontzet

Top-10 van evenementen met de hoogste groeiverwachting (+ index)

1. Vakantiebeurs (100)

2. SAIL Amsterdam (95)

3. Amsterdam Gay Pride (90)

4. Vierdaagsefeesten Nijmegen (90)

5. Dam tot Damloop (80)

6. Pinkpop (69)

7. Uitmarkt Amsterdam (67)

8. Lowlands (67)

9. Zwarte Cross (66)

10. Huishoudbeurs (64)

FOTO: ANP

Op de foto: Botenparade in 2015

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie