De troonswisseling van afgelopen Koninginnedag werd massaal door het Nederlandse volk gevolgd. Het koningshuis is (weer) populair en geliefd. Dat blijkt wel uit de grote belangstelling en het meeleven van Nederland (en het buitenland) op en rondom deze dag. Het opiniepanel van EenVandaag toont aan dat het vertrouwen in het stel groot is. Dit komt onder andere door de openheid, toegankelijkheid en oprechtheid die het paar uitstraalt. Het volk voelt een sterke 'verbinding'. Zouden marketeers ook van deze openheid en oprechtheid kunnen leren en zo meer verbinding kunnen creëren met de consument?
Met de billen bloot
De nieuwe koning is pas ingehuldigd, maar krijgt nu al meer vertrouwen van het Nederlandse volk dan de jonge Beatrix bij haar aantreden kreeg. Doordat het koningspaar zich de afgelopen jaren heeft ingezet voor goede doelen waaronder NLdoet en soms ook in de media verschijnt met alledaagse zaken, hebben zij een imago opgebouwd van een sympathiek stel. De emoties die vaak van Máxima’s gezicht af te lezen zijn, spelen in op je inlevingsvermogen en kunnen voor herkenning zorgen. Mede hierdoor ontstaat een gevoel van verbinding met het stel. Door middel van oranjegadgets en stunts rondom Koninginnedag spelen marketeers al in op het positieve imago van het koningshuis, maar zelf een beetje een Máxima en Willem-Alexander imago zou de band tussen de consument en het merk ook goed doen. Open- en eerlijkheid zijn twee belangrijke kernwoorden die tot hun recht komen bij een nieuwe marketingstrategie: Full Frontal. Bij deze strategie staat openheid voorop en gaat het bedrijf met de billen bloot. Zowel zwakke als sterke punten worden naar buiten gebracht, wat een menselijk gevoel oproept en van waaruit verbinding met het merk ontstaat. Dat deze strategie positief uitpakt blijkt uit een onderzoek waarin naar voren kwam dat 82% van de Amerikaanse consumenten liever iets koopt van een merk dat open is over de resultaten van haar 'maatschappelijk verantwoord ondernemen' doelstellingen. Voor bedrijven die zich hier niet over uitlaten is dat 40%.
Verbinden met de consument
Veel merken zijn actief bezig met het transparant weergeven van hun doelstellingen en laten op hun website zien wat zij doen om bijvoorbeeld hun MVO-missie en -doelen te behalen. Tony Chocolonely, de Máxima onder de chocolade en H&M zijn hier twee voorbeelden van. Zo heeft H&M laatst een nieuwe winkel geopend in de Kalverstraat in Amsterdam wat the Conscious Experience heet: op een interactieve manier wordt de consument gewezen op het duurzaamheidsprogramma van de keten. Tony Chocolonely geeft openheid door consumenten mee te nemen in het realiseren van hun doel: op weg naar 100% slaafvrije chocolade. Ook de energieleverancier Nuon gaat Full Frontal; door ook de negatieve effecten van hun bedrijfsvoering weer te geven, laten zij zien hier bewust mee om te gaan en hier ook effectieve maatregelen tegen te nemen.
Hoe open is open?
Hoewel merken pleiten open te zijn, blijft het natuurlijk de vraag hoe open merken daadwerkelijk zijn. Hier valt natuurlijk over te twisten. Door een open houding van merken wordt de verbinding met de consument er in elk geval wel beter op. Vandaar dat ik vind dat een open houding niet alleen goed maar zelfs noodzakelijk is voor de relatie met de consument. Welke merken mogen volgens jullie meer openheid van zaken geven?
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!