Frank Heemskerk was dit jaar voor de derde en laatste keer juryvoorzitter van de Effies. Hij vertrekt begin volgend jaar met zijn gezin naar Washington, waar hij bewindvoerder wordt van de Wereldbank. Na de uitreiking van de Effies gisteravond blikt Heemskerk terug op zijn rol als juryvoorzitter en op de uitslag van gisteravond.
Bol.com en Etcetera gingen dit jaar als enige naar huis met een gouden Effie voor de case ‘Het vliegwiel van de beste winkel van NL’. Waarom?
‘Bol.com is erin geslaagd de kracht van het merk optimaal te versterken. Die kracht zit met name in de diepte van het aangeboden assortiment. Bol.com verkocht in eerste instantie vooral boeken en cd’s en heeft dit vervolgens uitgebreid naar ondermeer witgoed en speelgoed. Bol.com biedt met name binnen al die categorieën een heel breed en divers assortiment, met een goede verkoopservice. Eigenlijk is alles te koop bij Bol.com. Bijna niemand weet nog dat die letters ooit stonden voor Bertelsmann On Line en dat bedoel ik positief.’
FHV BBDO kreeg zilver en brons voor twee verschillende cases voor Eneco. Wat maakt hun werk zo effectief?
‘Ze hebben voor Eneco de complexe materie die stroom is op een simpele manier neergezet. Dat is heel moeilijk. Ze maken het ongrijpbare tastbaar, op een sympathieke manier. Daarbij hanteren ze een strakke vormgeving, die heel herkenbaar en kernachtig is.’
Wat kun je zeggen over het niveau van de inzendingen?
‘Het niveau lag hoger dan vorig jaar. Dit jaar zijn meer zilveren Effies uitgereikt. Wel waren er minder uitschieters dit jaar.’
Welke trends signaleer je na drie jaar juryvoorzitterschap?
‘In campagnes ligt steeds vaker de nadruk op “waar voor je geld”. Daar is een logische verklaring voor. Door de crisis moeten steeds meer mensen op de kleintjes letten. Dat is dus overigens ook een uiting van duurzaamheid.
Een andere trend is de lokale verankering. Het draait veelal om regionale producten en merken, zoals Friesland Bank en FrieslandCampina. Merken die scoren zijn Eneco en Unox. We willen terug naar waar we vandaan komen. Een derde trend: ondanks de globalisering willen de echt grote merken niet ongrijpbaar worden. Die willen enerzijds laten zien wat er in de wereld te koop is, maar brengen anderzijds hun uitingen tegelijkertijd terug naar een menselijke maat.
Tot slot noem ik de integratie van online en offline. Traditionele media moeten nauw samenwerken met sociale media. Je ziet daardoor steeds meer vormen van co-creatie ontstaan van merken en bureaus met consumenten.'
In je functie als directielid van Royal Haskoning DHV sta je buiten het communicatievak. Wat heb je ervan opgestoken als juryvoorzitter?
'Het palet aan inzendingen schetst een treffend beeld van de Nederlandse maatschappij. Goede campagnes en cases sluiten aan bij de gevoelens en emoties van de consument en dus huidige trends als menselijke maat, lokale verankering en duurzaamheid. Je ziet dat goede reclamemakers zich blijven verdiepen in de maatschappij. Dat is de kracht van de communicatiebranche.’
Noem eens enkele voorbeelden?
‘Albert Heijn won in 2010 de Grand Effie voor zijn langlopende campagne, “Het alledaagse betaalbaar en het bijzondere bereikbaar”. Het laat zien dat consistentie loont. Robijn won in 2011 goud voor een bijna klassieke campagne die voornamelijk op tv te zien was. Robijn werkt met BN’ers en het is bijna ouderwets. Maar de uitwerking is goed en dat betaalt zich terug.’
Nu stop je als juryvoorzitter, vanwege je vertrek naar het buitenland.
‘Vanaf april volgend jaar werk ik voor de Wereldbank in Washington. Het is spannend om met het gezin de oversteek te maken. Werken voor de Wereldbank is een hele eer. Het is een belangrijk instituut dat bijdraagt aan oplossingen op het gebied van infrastructuur, water, voedsel en onderwijs in de armste landen. Tijdens de internationale crisis komt de Wereldbank met internationale oplossingen.’
Wie wordt jouw opvolger?
‘Dat is nog niet bekend. Ik heb daar wel ideeën over, maar die bespreek ik eerst met VEA en BVA.’
Bekijk ook de Reclamespecial die RTL Z maakte samen met Adformatie tijdens de 24 uur van de Reclame.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!