Zojuist ging Yunoo, het eerste online social personal finance platform van Nederland, live. In een zaal vol vrienden, familieleden, gebruikers en geïnteresseerden werd er onder leiding van directeur Patrick van der Tuin afgeteld van 10 tot Yunoo. Verder blikte Slinger Jansen, Universitair docent en begeleider van het Yunoo team terug op het ontstaan van het idee en daagde Kevin Voges, één van de bedenkers, iedereen uit één reden te noemen om Yunoo niet te gebruiken.
Ik sprak de mannen achter Yunoo vorige week op de Universiteit van Utrecht, waar ze via ICT Incubator Netherware kantoor houden en vroeg ze in aanloop op het live gaan het hemd van het lijf.
Wat is Yunoo?
Yunoo is een social personal finance applicatie waar gebruikers gratis, eenvoudig en veilig hun persoonlijke financiën kunnen beheren. De dienst geeft inzicht in uitgaven en inkomsten, door ze te labelen en dit alles over verschillende banken en rekeningen heen mogelijk te maken. En dit op een visueel aantrekkelijke wijze te presenteren. Op deze manier weet je op elk moment precies wat je huidige financiële situatie is. Op basis van je persoonlijke uitgavenpatroon kunnen vervolgens budgetten per uitgavenpost ingesteld worden. Naast dit directe inzicht helpt Yunoo via haar community ook geld te besparen en individuele financiële kennis te vergroten.
Patrick van der Tuin, directeur Yunoo: “We willen mensen financieel slimmer maken.”
Het banking 2.0 concept werd in oktober 2007 door studenten Kevin Voges, Dirk Menkveld, Willem Spruijt en Martijn de Kuijper bedacht en opgezet naar aanleiding van het vak ICT entrepreneurship, dat zij volgden op de Universiteit van Utrecht. Toch duurde het dus nog even voor de dienst officieel live kon gaan. In de tussentijd werd het toenmalige Qash in een private beta uitvoerig onder 3500 geïnteresseerden getest. Eind vorig jaar werd bovendien de ervaren Patrick van der Tuin als investeerder én directeur aangetrokken.
Nu, anderhalf later, had de timing niet beter kunnen zijn. Door het huidige financiële klimaat en diverse ‘lessons learned’ lijkt het spreiden van (spaar)geld bij velen eerder de regel dan de uitzondering te zijn geworden. Maar juist door het spreiden van dat geld raakt de consument steeds meer het overzicht kwijt. Doordat Yunoo onafhankelijk is en zij betaal-, spaar- en in sommige gevallen credit card rekeningen van alle grootbanken (Rabobank, ABN AMRO, ING, SNS, Fortis) en een groot aantal kleinere partijen (Bizner, Triodos, ASN, Van Lanschot, DSB, MoneYou e.a.) ondersteund is het de ideale partij om de consument door de bomen het bos weer te laten zien.
Wat is de Yunoo doelgroep?
Eigenlijk rekent Yunoo iedereen die zijn bankzaken via internet regelt tot haar doelgroep. Uit de betatest is echter gebleken dat de early adopters vooralsnog vooral studenten en Young professionals betreffen. Tikkeltje tech-savvy en erg internet minded. Maar het aanspreken van de grotere massa zal volgens Voges samenlopen met de verdere ontwikkeling van de dienst.
Geld besparen via afschriftanalyse?
Naast inzicht kan er ook geld bespaard worden, ik vroeg Van der Tuin hoe dat in z’n werk gaat. Als voorbeeld geeft hij het eerste voordeeldomein: mobiele telefonie. Gebruikers kunnen hiervoor hun laatste rekeningafschrift in pdf uploaden op de website. Binnen 30 seconden vindt via automatische herkenningssoftware een analyse plaats. Op basis van belgedrag en de duur van het abonnement wordt een passend goedkoper aanbod gedaan. Hiervoor werkt het bedrijf samen met een externe partij. Prijzen en aanbiedingen worden op deze manier continu nauwkeurig bijgehouden en Yunoo deelt als affiliate mee in de opbrengsten. De aanbiedingen kunnen bovendien door de communityleden zelf gewaardeerd worden, wat zelfcorrigerend werkt en de onafhankelijkheid versterkt. Voges vult aan: Iedereen is vrij gebruik te maken van deze dienst. De gebruiker krijgt op zijn dashboard de mededeling: “Er zijn nieuwe besparingen gevonden” en bepaalt zelf of hij daar gebruik van wil maken. Naast telefonie zal er ook gekeken worden naar energie, zorg en andere ‘vaste lasten’.
Freemium businessmodel
Via affiliate lead generation gaat er dus geld verdiend worden, maar hoe ziet het businessmodel er voor het kernproduct zelf uit? Yunoo is gestoeld op een Freemium business model. Bij aanvang is de dienst voor gebruikers gratis te gebruiken. Na enige tijd zullen er naast de basisvariant echter betaalde versies van de software komen met maandelijkse subscription fees. Hierbij valt te denken aan een Pro-versie met bijvoorbeeld automatische import en export mogelijkheden voor mutaties, eenvoudig te genereren jaaroverzichten, budgetteringsfunctionaliteiten volgens het Nibud en SMS updates. Ook wordt er gewerkt aan een business variant voor het MKB. In de toekomst zullen bovendien de mogelijkheden van integratie van bijvoorbeeld beleggingsrekeningen en kredietfaciliteiten onderzocht worden en wordt er gedacht aan mogelijkheden voor het gebruik van gezamenlijke rekeningen binnen de applicatie.
Delen en vermenigvuldigen binnen de community
Binnen de Yunoo community worden er door gebruikers binnen verschillende groepen tips gedeeld die gericht zijn op persoonlijke financiën. Financiële doelen kunnen gedeeld worden waarna gebruikers met soortgelijke doelen met elkaar in contact kunnen worden gebracht. De belangrijkste feature binnen de community is wat mij betreft de vergelijkingsfunctie. Deze maakt het namelijk mogelijk uitgaven per categorie te vergelijken met ‘peers’.
Waardevolle feedback in de Qash Beta fase
Tot het moment van de lancering had Qash een groep bètatesters van 3500 personen. De feedback van de groep testers werd onder andere via Get Satisfaction en Twitter (@qash">@qash, @mdekuijper">@mdekuijper @wspruijt">@wspruijt @kmvoges">@kmvoges @djmenkveld">@djmenkveld) verzameld. De gebruikers en geïnteresseerden (inmiddels zo’n 5000) werden bovendien via het Qash weblog op de site op de hoogte gehouden van de laatste ontwikkelingen.
Kevin Voges, verantwoordelijk voor marketing en sales, over de waarde van de feedback: “We hebben erg veel waardevolle feedback ontvangen van onze early adopter gebruikers. Ze dachten met ons mee en wij hebben ook naar echt naar ze geluisterd.” Zo werd er een verandering in totaaloverzichten doorgevoerd en werd de optie van voorgedefinieerde inkomsten en uitgaven categorieën toegevoegd.
Vertrouwen als grootste uitdaging
De grootste uitdaging van Yunoo is volgens Van der Tuin op dit moment het vertrouwen van het Nederlandse publiek winnen. “De deur zit goed dicht.” De site vermeldt de zeven redenen waarom Yunoo veilig is. Zo werkt de dienst met de zelfde beveiligingsprotocollen als we van banken gewend zijn, heeft McAfee haar veiligheidscertificaat afgegeven en wordt alle gebruikersdata versleuteld verzonden en opgeslagen. Verder kun je redelijk anoniem deelnemen. Een geldig e-mailadres en een wachtwoord is het enige wat je nodig hebt. Daarbij vervult Yunoo zelf geen bankfunctie en kan ze ook niet bij de bankgegevens van klanten.
Van concurrentie in Nederland heeft Yunoo vooralsnog weinig te duchten. Naast het feit dat de mannen zich enigszins hebben laten inspireren door Amerikaanse partijen als Mint en Rudder vormen het huishoudboekje en Excel eigenlijk de grootste concurrent. In Nederland zijn er nog geen partijen die online hetzelfde inzicht en overzicht combineren met besparen en dit alles op een eenvoudige en gebruiksvriendelijke manier presenteren. Noemenswaardig in deze is nog wel Cashflow Online. Een softwarepakket dat binnenkort een online variant krijgt.
De ambitie van Yunoo liegt er in elk geval niet om: “Het nummer 1 social personal finance platform van Europa worden.”
“Yunoo, you know”
Juno Moneta was de Romeinse godin die waakte over de financiën van het Romeinse Rijk. Letterlijk betekent het “the one unique” of “the one who warns”. De vergelijking is duidelijk: Yunoo waakt over de financiën van de consument.
Daarnaast heeft Yunoo fonetisch gezien iets weg van de Engelse uitdrukking “you know” ofwel “weet je”. Yunoo wil consumenten leren meer te begrijpen van de inkomsten en uitgaven zodat zij hun financiële bewustzijn vergroten. “Do ‘Yunoo’ where your money goes?” Of “How much do ‘Yunoo’ about your cash?” krijgt hiermee ineens een hele andere betekenis.
Dat Yunoo ons met z'n allen maar een stuk financieel slimmer mag maken! Mijn zegen hebben ze in elke geval, als bètatester gebruik ik de tool al een tijdje naar alle tevredenheid.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!