Februari is redelijk stabiel ten opzichte van de voorgaande maand. Echter, als je kijkt naar vorig jaar is de groei die programmatic marketing heeft doorgemaakt duidelijk te zien. Het aanbod impressies ten opzichte van 2015 is verdriedubbeld naar 33.8 miljard impressies.
Het device dat het meeste aandeel heeft verworven, is niet geheel onverwachts mobiel, met een aandeel van 24,4% (2015: 13,2%). Ook tablet is met ruim 3% gegroeid ten opzichte van 2015. Hierdoor zijn er relatief minder desktop impressies ten opzichte van mobiel en tablet. Het aandeel op desktop is met bijna 15% is gedaald naar een aandeel van 62,5%.
Stijging tarieven
Naast het groeiende aanbod op de exchanges stijgen ook de tarieven. De stijging heeft meerdere oorzaken, zoals vraag en aanbod maar ook formaat. Steeds meer neemt de vraag toe naar zogeheten rich media uitingen of video-formaten die worden geserveerd. Dit heeft tot gevolg dat de prijzen nog steeds in stijgende lijn zijn. Uiteraard levert dit formaat ook een ander effect dan inkoop van een reguliere banner. Dus prijsstijgingen zijn met name een gevolg op display formaten die steeds groter en impactvoller worden naast stijging in de vraag op de exchanges.
Ontwikkeling in 2016
Als we kijken naar de ontwikkeling op de exchanges ten opzichte van januari is het totale aanbod met ruim 2 miljard impressies gedaald. Het aandeel per device is redelijk gelijk blijven.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!