The Social Shop is een idee van Favela Fabric Services. Initiatiefnemer is Sander Dullaart. Hij stelt dat klanten je beste verkopers zijn. Via sociale netwerken bereiken zij met gemak een publiek van een paar duizend man.
Integratie met sociale netwerken als Facebook en Twitter maakt het voor klanten eenvoudig om hun shop onder de aandacht te brengen van vrienden, kennissen en volgers. Voor elk product dat via de shop wordt verkocht, ontvangt de klant een beloning die kan oplopen tot boven de 100 euro. Deze beloning kan hij op zijn beurt delen met de koper, of (deels) ten goede laten komen aan een goed doel als Oxfam Novib.
'Onderzoek wijst uit dat de mening van een vriend online als meest betrouwbare bron wordt gezien.', zegt Sander Dullaart. 'Merken kunnen met The Social Shop de stap maken naar èchte social sales.'
De eerste drie aanbieders van The Social Shop zijn De Hypotheker, Energiedirect.nl en Oxfam Novib. Later zullen meer aanbieders volgen. Adformatie stelde Sander Dullaart nog enkele aanvullende vragen over het initiatief.
Op welke adverteerders wil Social Shop zich in de nabije toekomst richten?
'Het belangrijkste is dat onze shopkeepers het naar hun zin hebben, want zonder hen gebeurt er niets. We denken dat ze snel een gevarieerd aanbod producten willen kunnen opnemen in hun Social Shop. Dus we richten ons op alle adverteerders waarvan onze shopkeepers producten in hun shop willen.
Het helpt als de producten en diensten via internet af te nemen zijn, want dat maakt de conversie en fulfilment makkelijk. Maar dat hoeft niet. De Hypotheker bijvoorbeeld heeft geen fysieke producten en je kunt hun diensten ook niet online afnemen. Shopkeepers kunnen hun favoriete adviseur in hun shop zetten en vrienden kunnen online (of telefonisch via een ‘Call Me Now’ knop) meteen een afspraak plannen met diezelfde adviseur. Als je blij bent met je Volkswagen Passat kun je die in je shop opnemen en je vrienden direct een proefrit laten boeken. Bij jou in de auto of bij een Volkswagen dealer.
Je kunt je ook voorstellen dat je alle producten die je online gekocht hebt, direct in je shop zou moeten kunnen zetten. Daar werken we aan. Een grote online retailer heeft aangegeven dit principe te willen testen. Dat zou betekenen dat er meteen miljoenen producten kunnen worden verkocht door Social shopkeepers. Maar we willen de Shop ook zo snel mogelijk nog meer van onze klanten maken: laat de shopkeepers maar aangeven wat ze willen opnemen in hun shop, dan regelen wij de deal. Als een paar honderd man graag hun sneakers in hun shop willen hebben, zullen wij de beste deal gaan maken met een goede (online) sneakerstore.'
Is vooraf de interesse gepeild van klanten van Oxfam Novib, De Hypotheker en Energie Direct en zoja, wat was de respons?
'Uiteraard hebben we dat gedaan, maar ik geloof maar beperkt in marktonderzoek. Zeker bij een nieuwe categorie platform - dit is een 'new to the world product'. We weten uit ons verleden dat consumenten heel moeilijk kunnen aangeven of ze iets gaan gebruiken of niet, vooral als ze het niet kennen en ook niet kunnen plaatsen. Daar gaat weinig voorspellende waarde vanuit.
Belangrijker vonden we de echte tests met mensen die ons en de Shop niet kenden. We hebben het op tientallen consumenten getest, in wekelijkse runs, met elke keer een verbeterde site. We vinden het platform op dit moment goed genoeg om bèta live te gaan. In deze fase gaan we veel leren over echt consumentengedrag en ook over onze aannames. Pas bij voldoende proof of concept zullen we opschalen naar grotere aantallen shopkeepers en nieuwe merken.
Dat is ook de reden dat we nu een zo divers mogelijk aantal producten testen, van donaties aan een goed doel tot het plannen van afspraken met een financieel adviseur tot het direct aansluiten bij een no-nonsense energieleverancier.
Op onze roadmap staat ook dat shopkeepers hun Marktplaats advertenties in hun Shop zouden moeten kunnen integreren. En als je mooie schilderijtjes maakt, zou je die ook via het platform moeten kunnen verkopen… en waarom je huis niet?'
Bedrijven die dit systeem gebruiken, krijg in hun dashboard te zien wie de actieve sociale wederverkopers zijn. Wat hebben die bedrijven daar aan?
'Weten wie je superpromoters zijn is een buitenkans. Bedrijven kunnen via The Social Shop direct met hun superpromoters communiceren, inzichten delen en samenwerken om producten te verbeteren of te bedenken. Wij faciliteren die dialoog in een community speciaal ingericht voor het merk en haar shopkeepers. Ons moederbedrijf Favela Fabric is gespecialiseerd in dit soort co-creatie platformen en heeft daarmee resultaten bereikt voor onder andere ABN AMRO, KLM, Menzis en KPN.
Moet je voorstellen dat je een nieuw product wilt lanceren en je dat kan doen via duizenden van je meest enthousiaste klanten. Als je ze betrekt in de ontwikkeling en ze worden ook warm van je nieuw te lanceren product, dan heb je vast een mooie pool ambassadeurs. Dat is een prachtige kiem voor succes.'
Het concept lijkt op een affiliate model. Wat zijn de verschillen?
'Het belangrijkste verschil is dat een shopkeeper het product zelf moet hebben om het te mogen verkopen. Als tweede de transparantie: de belangen van de verkoper zijn open en bloot zichtbaar in z’n shop, de beloning die te verdelen is staat daar gewoon. Als laatste: Waar een affiliatenetwerk een schot hagel is, heeft The Social Shop een scherpe focus. Omdat mensen in je netwerk qua eigenschappen op je lijken, zijn je argumenten om een product leuk te vinden waarschijnlijk heel relevant voor je vrienden, kennissen en volgers. Het gaat erom dat vrienden vrienden vertrouwen.'
Je spreekt van een Win-win-win-situatie. De adverteerder krijgt nieuwe klanten, de verkopers krijgen commissie en de kopers een goede deal. In veel gevallen is een product via The Social Shop goedkoper dan op de site van de adverteerder zelf - die geeft immers geen commissie. Kun je dit illustreren met een concreet voorbeeld?
'Zeker. Kijk maar op de site van Energiedirect.nl. Daar zie je geen beloningen voor nieuwe klanten. Toch doen ze het nu al goed qua nieuwe klantaanwas. Moet je je voorstellen wat er gebeurt als enthousiaste klanten hun vrienden € 50,- korting of cash kunnen bieden, en er zelf ook eenzelfde bedrag aan overhouden. Dan wordt een goede deal nog beter, plus je hebt de zekerheid dat het aanbod door je vriend of vriendin OK is bevonden. De reden dat Energiedirect via The Social Shop wél een beloning ter beschikking stelt is dat ze graag investeert in bestaande klanten.'
Tot slot, waar mikken jullie op als we kijken naar doelstellingen en groei?
'We zijn ambitieus, maar zijn ons er ook van bewust dat we pas helemaal aan het begin van de leercurve staan. Er bestaat hier een roadmap die uitpuilt van de ideeën, maar het is levensgevaarlijk om te gaan rennen voordat we kunnen kruipen. Eerst maar eens platform creëren waarop zowel shopkeepers, hun vrienden als adverteerders zich thuis voelen.'
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!