ZenithOptimedia heeft een nieuwe versie van het rapport Top Thirty Global Media Owners 2015 gepubliceerd. Google heeft hierin zijn dominantie als grootste media-exploitant significant vergroot. Google is nu 136 procent groter dan de nummer twee (Disney), vergeleken met de 115 procent in 2014. Google is zelfs groter dan de nummer twee (Disney) en drie (Comcast) bij elkaar. Sanoma staat op de dertigste plaats.
Het rapport 'de top 30 media-eigenaren wereldwijd' wordt samengesteld op basis van media-inkomsten. ZenithOptimedia definieert 'media-inkomsten' als inkomsten die afkomstig zijn uit de verkoop van advertentieruimte. Op basis van deze gegevens wordt er bepaald welk bedrijf het meeste invloed heeft in de marketingindustrie.
Traditionele media-exploitant maakt plaats voor digitale
Google heeft voornamelijk geprofiteerd door de stijgende verkopen van smartphones en tablets, concludeert het mediabureau. 'De consument kan overal waar hij/zij is zoeken naar de benodigde informatie, zo is het voor het winkelend publiek gemakkelijk om prijzen te vergelijken. Dit zorgt ervoor dat Google de consument specifieker kan benaderen met advertenties', zegt Ralph Sluis, research director ZenithOptimedia Nederland. Maar Facebook heeft het meeste voordeel van de stijgende verkopen van smartphones en tablets. De media-inkomsten zijn met 63 procent gestegen. In de top 30 staat Facebook op een tiende plaats.
In de top 30 staan vijf (van origine) digital media exploitanten: Google, Facebook, Baidu, Yahoo! en Microsoft. Samen generen ze 68 procent van de totale online advertentie uitgaven wereldwijd.
Sluis: 'De snelle groei van digitale media en van de opkomende markten heeft ervoor gezorgd dat de positie van digitale media-exploitanten zoals Google, Facebook, Baidu en Globo sterker is geworden, in tegenstelling tot die van de traditionele exploitanten. De grootste digitale exploitanten hebben op dit moment een sterke grip op de digitale markt. Maar ze worden geconfronteerd met de constante dreiging van verschuivingen in de markt door innovatieve spelers. Media-exploitanten in opkomende markten hebben te maken met andere uitdagingen, zoals het uitbreiden van hun organisatie op korte termijn.'
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!