Je auto via internet samenstellen is inmiddels al enige tijd gemeengoed, maar een auto online kopen wil hier nog niet helemaal van de grond komen. De consument is er wel klaar voor, maar importeurs kunnen het nog wat lastig richting hun dealerbedrijven verkopen. Vanuit importeurs zijn de initiatieven tot dusver dan ook op één hand te tellen en vooral actiematig van aard. Begin 2008 deed Opel een 'internet-only' actie met de Agila en sinds enige tijd probeert Skoda 50 special editions van de Skoda Fabia te slijten via Skoda-Direct.
De automotive branche heeft het ook niet makkelijk op dit moment. Marges staan onder druk en dealerbedrijven vallen om. De veiling van de Amerikaanse inboedel van Kroymans ligt nog vers in het geheugen. Maar als zelfs BMW een aantal van haar modellen onder het mom van hagelschade in de uitverkoop doet is het goed raak.
Omdat consumenten zich bovendien steeds meer online oriënteren op een nieuwe auto, open staan voor de online aankoop ervan en 'juist nu' voor het onderste uit de kan gaan besloot het automotive internetbedrijf Zomoto dat de tijd rijp was voor een nieuwe stap. Vanaf vandaag start het portaal met de directe online verkoop van auto's via Auto.nl.
Ik sprak met Marque Joosten, oprichter van het in 2007 opgerichte Zomoto, over de lancering.
Waarom zou je als consument je auto via Auto.nl online kopen?
Volgens Joosten biedt het online kopen van een auto via Auto.nl twee grote voordelen. Als eerste stap zullen ex-leaseauto's, zonder tussenkomst van dealers, realtime geveild worden. Volgens Joosten worden hiervoor alleen de beste ex-leaseauto's geselecteerd. Auto.nl baseert deze selectie onder andere op de ANWB waarde en de Zomotex ®. Dit laatste is een onafhankelijke waardebepaling van Zomoto die kilometerstand, bouwjaar, staat van onderhoud en actuele marktgegevens combineert. Het gaat hierbij met name om middenklasse auto’s van drie jaar oud en in de prijsrange van € 7.500,- tot € 15.000,-.
Als tweede voordeel ben je als koper altijd gegarandeerd de tweede eigenaar van een goed onderhouden auto. Alle vooroordelen over leaseauto's ten spijt, het bewijsmateriaal wat bovendien uitgebreid online te bekijken is liegt er niet om. De volledige onderhoudshistorie (zie voorbeeld historie) van een door de BOVAG erkende merkdealer kun je er bekijken. Ook een door SGS volgens internationale standaard opgesteld conditierapport inclusief foto's van eventuele schades (zie voorbeeld rapport) is in te zien. Omdat je elk krasje van te voren kunt bekijken weet je waar je aan toe bent doordat je vooraf een transparant beeld van de staat van een auto krijgt. En dat vind ik ijzersterk aan het concept. Die transparantie schept vertrouwen. Transparantie is overigens niet nieuw voor Joosten. Met Funda zette hij eerder transparantie binnen de huizenmarkt op de kaart.
Omdat de penetratie van consumenten die online aankopen doen in Nederland een van de hoogste ter wereld is, zou men hier welwillend tegenover het concept staan. Joosten hierover: "Als het ergens zou moeten werken is het hier wel."
Op de afbeelding hierboven is te zien hoe uitgebreid de auto's op Auto.nl gepresenteerd worden.
Autoveilingen zijn desondanks niet uniek. De website Autoveiling.nl veilt bijvoorbeeld ook auto's, maar uitsluitend business-to-business. BVA Auctions veilt auto's uit faillisementen, maar dan zonder garantie of historie.
Hoe werkt de veiling?
De veiling is een typische 'Dutch Auction' en vindt dus op afslag plaats. Consumenten kunnen met een e-mailadres en een unieke inlogcode deelnemen aan de veiling. Deze code wordt via een SMS-bericht toegestuurd. Zodra de veiling op Auto.nl start zal de prijs van de auto gedurende 48 uur elke 5 seconden afnemen. Deze afname is realtime te volgen. De veiling eindigt wanneer een bezoeker besluit om de auto te kopen voor de prijs die op dat moment wordt gevraagd of wanneer de bodemprijs (handelsprijs van de auto) is bereikt. Vervolgens kan de potentiële koper direct online een afspraak inplannen voor het maken van een proefrit en/of levering van de auto. – Iets waar veel autodealers overigens nog steeds veel weerstand tegen bieden. Die willen dit proces graag zelf in de hand houden, de eigen agenda in de hand houdend.– De uiteindelijke betaling vindt rechtstreeks met de leasemaatschappij plaats. Tegen een meerprijs is een BOVAG-garantie mogelijk.
De auto's die via de veiling worden verkocht gaan bovendien het archief in, waardoor het op een later tijdstip bekijken van de specificaties ook nog mogelijk is.
Met welke leasemaatschappijen wordt samengewerkt en wat is het verdienmodel?
Op dit moment wordt er samengewerkt met de grootste leasemaatschappij van Nederland, LeasePlan. Tot dusver was het bij deze organisatie al mogelijk het aanbod aan occasions online te bekijken en een proefrit aan te vragen, maar online kopen was er nog niet bij. Op termijn wil Auto.nl ook andere leasemaatschappijen aansluiten en binnen een jaar 2500 auto's op deze manier te verkopen. Op dit moment wordt er gesproken met de vijf grootste maatschappijen.
Leasemaatschappijen kunnen hun auto's gratis ter veiling aanbieden. Als Auto.nl de auto opneemt op haar veilingsite wordt alleen een royalty betaalt als de auto ook daadwerkelijk online verkocht wordt.
Hoe ziet de toekomst van Zomoto eruit?
Zomoto werd in 2007 door Marque Joosten samen met Marijn Pijnenborg opgericht, maar staat pas aan het begin. Volgens Joosten is dit voor Zomoto een belangrijke eerste stap om op termijn ook nieuwe auto’s online te gaan verkopen. Hij wil de "Amazon van de auto's" worden. Als tussenstap ziet hij nog de online verkoop en/of veiling van ex-huurauto's, demo-auto's en voorraadauto's. "Kortom, auto's waarvan de historie en conditie eenvoudig te traceren is waardoor de transparantie voor de consument het grootst is." Ook ziet hij mogelijkheden voor een 'noem je prijs'-concept. Het bieden op leaseauto's met nog lopende contracten.
Daarbij wordt het bereik van Zomoto steeds groter. Met de overname van Auto.nl in 2008 en een participatie in de nieuwssite Autoblog.nl is Zomoto het online zoeken naar occasions gaan integreren met het laatste autonieuws. Op een informatiepagina van een auto vind je dus meteen links naar het laatste nieuws over deze auto. Maar het werkt ook andersom. Bij een nieuwsbericht over bijvoorbeeld een rijtest van de Audi R8 V10 op Autoblog.nl krijg je een adlink te zien naar een tweedehandse R8 “voor slechts € 245.535,00”. Daarnaast verzorgt Zomoto, via de online salesorganisatie Motomedia, de verkoop van advertising voor Autoblog.nl, Autojunk.nl, de videoportal ABHD en het weblog Carwoman.nl. Hierdoor is Zomoto uitgegroeid tot een online automotive netwerk met een maandelijks bereik van 1,5 miljoen bezoekers.
De vijf succesfactoren van online veilen via Auto.nl
Afsluitend vroeg ik Joosten waarom het online veilen van ex-lease auto's via Auto.nl een succes gaat worden. Hij kwam tot de volgende vijf succesfactoren:
1. Hoge kwaliteit van het aanbod.
2. Transparantie van de status van de auto.
3. De hoeveelheid en keuze aan auto's.
4. Eenvoud van het aankoopproces.
5. De kracht van de url. (auto.nl scoort hoog in de search engines)
In onderstaande video doet Joosten de introductie van de website nog een keer dunnetjes over en wenst hij iedereen "veel plezier met winkelen."
Aangezien ik zelf recentelijk afstand heb moeten doen van mijn lease-auto zal ik de veilingen de komende dagen eens in de gaten houden. Ik zie mezelf wel een auto online via Auto.nl kopen. Benieuwd hoeveel mensen dat met mij denken.
Geloven we in deze eerste stap op weg naar het volledig online samenstellen en kopen van een nieuwe auto?
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!