Premium

Erik de Zwart introduceert nieuwe betaalservice

Bij De Betaalfabriek van radiopionier en mediaondernemer Erik de Zwart krijgt de consument korting in plaats van rente.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De Betaalfabriek gaat het heten. Een naam die je met van alles en nog wat kunt associëren, maar in ell geval niet met een peperduur kantorenpaleis, ingewikkelde financiële producten of bonussen voor bestuurders.

De Betaalfabriek is een naam die vooral een mentaliteit weerspiegelt. Zeg maar, een rechttoe rechtaan merk waarmee de bedenkers één ding duidelijk maken: wij regelen het betalingsverkeer, verder geen fratsen.

De gebruiker heeft wel een saldo, dat wordt gevoed vanuit een betaalrekening, legt initiatiefnemer Erik de Zwart. ‘Maar verder doen we helemaal niets met je geld. Wij gaan er niet mee investeren en we geven er ook geen rente over. Wat we doen: we beheren je geld. Als je het nodig hebt, is het er.’

Geen offer

Dat lijkt weinig aantrekkelijk: je geld parkeren op een rekening waar je geen rente krijgt. Al is dat gezien de huidige rentestand niet een enorm offer. En in plaats daarvan krijgt de consument iets anders.

De Zwart: ‘Door in te zetten op loyalty en het uitwisselen van gegevens over betaalgedrag, willen we de verkopende partij zo gek krijgen dat ze jou daadwerkelijk gaan belonen, met kortingen of speciale aanbiedingen.’

Daarvoor is een app ontwikkeld waarmee je in de winkel kunt aangeven dat je een product wilt kopen, legt De Zwart uit. ‘Je rekent dit af door te scannen. En ook als jouw maat even niet op voorraad is, dan kun je die deal toch maken. Het wordt afgerekend en naar je huis gestuurd.’

Een betaalsysteem met ingebouwd loyaltyconcept; hoe werkt dat?
‘We spreken met de consument af dat hij er gebruik van kan maken, als hij dat wil. Dat werkt echt heel eenvoudig. Door vakjes aan te vinken, kan iemand zijn betaalgeschiedenis met ons delen. En uiteraard dan ook met onze klanten.

‘Daar moet natuurlijk wel wat tegenover staan. Dus de verkoper is verplicht om de consument gewoon voordeel te geven. Dat is hetzelfde principe als Airmiles; dat is ook massaal gebruikt.’

Data delen over betalingsgedrag ligt erg gevoelig. Kijk maar naar de recent ophef over plannen van ING in die richting.
‘Ik denk dat de consument er helemaal niet zo mee zit. Als je het hem tenminste eerlijk vraagt. En hij moet de mogelijkheid hebben om nee te zeggen.

‘Ik heb wel eens in een onderzoek aan consumenten gevraagd of ze het erg vonden om een beetje spyware op de computer te krijgen. Daar had 99 procent geen enkel bezwaar tegen, omdat ik precies kon uitleggen wat ik met die spyware van plan was. En dat vond iedereen wel een leuk idee.

‘Je moet dus niet zoals de directie van de ING plompverloren roepen: wij gaan uw data verkopen. Daar wordt niemand blij van. Maar als jij bereid bent om gegevens te delen, gegevens die simpelweg een waarde hebben, dan mag je daar best wat voor terug krijgen.’

Hoge schulden

Daarbij is De Betaalfabriek meer dan een betaalsysteem met loyaltyconcept, benadrukt De Zwart. ‘Erachter hangt een website (mobiel en desktop, RB) die in één oogopslag laat zien hoe je er financieel voorstaat en die je in staat stelt om geld te alloceren voor specifieke toepassingen.

Met name voor jonge mensen is dat een relevant verhaal, omdat die nogal eens over de schreef gaan met hun datagebruik. Veel jongeren hebben daardoor hoge schulden. Met deze functie kun je aangeven welk bedrag je maximaal aan bijvoorbeeld je datagebruik wilt besteden.’

Per maand wordt een vast gedrag gereserveerd voor posten als huur, eten, kleding,  vrije tijd en dergelijke. Wie bijvoorbeeld honderd euro oormerkt voor mobiel dataverbruik, kan niet meer uitgeven dan dit bedrag.

‘Daarbij kunnen ouders die bijdragen in het onderhoud van hun studerende kinderen, met hun kinderen afspreken dat ze inzage krijgen in wat die besteden aan bepaalde posten. ‘

De Betaalfabriek is dus duidelijk geen bank?
‘Maar het lijkt er wel op. Je krijgt ook een pasje, waarmee je straks in elke winkel kunt pinnen. En je kunt er ook je ov mee kan afrekenen. Ondanks dat anderen suggereren dit te kunnen, zijn wij de eersten die deze twee functies combineren. En zodra de mogelijkheden zich aandienen, gaat alles in je mobiele telefoon. En vervolgens kun je daarmee de wereld rond.’

En straks is dit jaar?
‘We zijn nu bezig met een financieringsronde, want hier moet je toch wel een paar stappen voor nemen.’

Heb je al gesproken met winkelpartijen die dit willen inzetten?
‘We hebben aan tafel gezeten met grote retailers op het gebied van kleding, elektronica en levensmiddelen. Om partijen te overtuigen is het belangrijk dat we eerst kunnen laten zien dat het werkt.

‘We zijn nu twee jaar op weg en de volgende stap die we nu zetten, is dat we daadwerkelijk iets gaan doen door een proven concept in een grote gemeente.’

Foto Erik de Zwart: ANP

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie