Premium

Einde dinosaurus V&D is onvermijdelijk

Warenhuisketen bleef jarenlang ‘stuck in the middle’.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Tekst Max Kohnstamm (Foto V&D Rotterdam)

De ultieme poging van V&D  tot kostenbesparing  over de ruggen van  werknemers en winkeleigenaars, is een kansloze operatie. Deze kostenverlaging zal het leven van deze dinosaurus misschien nog wat verlengen. Kennelijk heeft het management van V&D gekozen voor palliatieve sedatie in plaats van actieve euthanasie.

‘Didactisch verdriet’

Persoonlijk ben ik wel ‘een beetje verdrietig’ over het feit dat ook V&D ons binnenkort gaat verlaten. Niet dat ik de saaie winkels ook maar een seconde zal missen, het gaat meer om ‘didactisch verdriet’.

Ontelbare malen heb ik de afgelopen 30 jaar aan studenten op de HES/HvA of vakgenoten bij SRM makkelijk kunnen uitleggen wat ‘stuck in the middle’ is. Ik zeg – ook al dertig jaar lang – gewoon ‘denk aan V&D’ en verdere toelichting is overbodig.

Was het niet Bill Cosby (al moet je met die bron tegenwoordig ook al voorzichtig zijn) die zei: ‘I don’t know the key to success, but the key to failure is trying to please everyone’.

Darwins theorie

Bovenal bewijst de teloorgang van V&D het beroemde, op Darwins theorie gebaseerde verhaal:  een dier, een plant of een winkelketen overleeft alleen als ze slim met de uitdagingen vanuit de omgeving om kan gaan. Bij V&D was dat overigens extra moeilijk omdat ze op vele fronten tegelijk problemen ondervonden. Het extreem brede assortiment maakt V & D zeer kwetsbaar voor aanvallen van specialisten als Zara en H&M.

En de veel te brede doelgroep maakt een heldere positionering onmogelijk. Ze zijn nooit van hun duffe imago  afgekomen. Online blijkt V & D  kansloos tegen Wehkamp en Bol.com. Tal van door de wol geverfde managers hebben afgelopen decennia tevergeefs deze dinosaurus trachten te redden.

Kaalslag in de retail

Voor het Nederlandse retaillandschap is deze teloorgang slecht nieuws. Het is bepaald geen op zichzelf staand incident. In de witgoed- en elektronicasector is de kaalslag compleet, reisbureaus zijn weggevaagd, de Free Record Shop is ter ziele. Halfords gaat zwaar aangeslagen nog even verder. Selexyz is verdwenen. Woonwinkels lijden.

Zelfs de Hema, onze nationale trots, is aangeslagen. Wie volgt? Blokker is kansrijk. Lijkt ook op een – pre-belevenistijdperk – dino. Datzelfde geldt wellicht voor Bart Smit en Intertoys. ­Buiten de foodsector zal de kaalslag offline gewoon verder woeden. Winkelen in half lege winkelcentra. Fijne belevenis…!

Survival of the sluwsten

Schrijnend is dat er toch nog één partij heeft geprofiteerd van de teloorgang van Vendex KBB. De beruchte­ ‘durf-­kapitalisten’ van KKR kregen Vendex KBB in de klauwen, hebben de winkelpanden met vette winst verkocht en zijn vervolgens weer uitgestapt. ‘Survival of the sluwsten’, maar of Darwin dat bedoelde..?    

Dit artikel staat in Adformatie 3

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie