Premium

Eerste sponsors lopen weg bij de Fifa

Coca-Cola roept op tot meer transparantie, Emirates en Sony zeggen hun sponsorovereenkomst op.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De rommelige en negatieve beeldvorming rondom het interne onderzoeksrapport van de begint gevolgen te krijgen voor de wereldvoetbalbond. Na , beëindigt ook aan het einde van het jaar de samenwerking met de Fifa. 

Merken beginnen te twijfelen aan hun partnerschap na de uitkomsten van het onderzoek naar de biedprocedures van de wereldkampioenschappen in 2018 en 2022. Succesvolle bieders als Rusland en Qatar werden in de samenvatting van het onderzoek vrijgesproken van enig vergrijp, terwijl er kritiek werd geleverd op het bod van Engeland voor het WK van 2018. De auteur van het rapport, Michael Garcia, claimt dat zijn conclusies in de samenvatting van het onderzoek verkeerd worden geïnterperteerd en roept op om het gehele rapport te publiceren. 

De Fifa stelt dat het gehele rapport wegens wettelijke beperkingen niet vrij mag worden gegeven. Hierdoor groeien de twijfels van sponsors of ze gevrijwaard blijven van imagoschade. stelt dat het rapport de in 40 jaar opgebouwde waarden van de Fifa devalueert. &;Alles wat afbreuk doet aan de missie en de idealen van de Fifa, is een zorg voor ons. De tegenstrijdige perspectieven zorgen voor een slecht aanzien, maar hopelijk wordt dit op een transparante en efficiënte manier opgelost.&;

Negatieve associaties voorkomen

Emirates en Sony wachten niet meer op een oplossing. De merken willen voorkomen dat het corruptierapport zorgt voor negatieve associaties bij hun zorgvuldig opgebouwde merkimago. Het weglopen van sponsoren kan grote financiële gevolgen hebben voor de Fifa. Het WK in Brazilië genereerde 4 miljard dollar aan omzet, waarvan 1,4 miljard dollar uit sponsoring en 2,6 miljard uit tv-rechten. Na het WK in Duitsland in 2006 steeg de sponsoromzet met 33 procent voor het WK in Zuid-Afrika in 2010. Alleen Emirates bracht al in de afgelopen vier jaar al ongeveer 100 miljoen dollar binnen als partner van de Fifa, volgens .

Vooralsnog lijkt niet op te zeggen. Gesuggereerd wordt dat concurrerende merken, als en klaar staan om het vertrek van Sony en Emirates op te vangen.

 

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie