SpaceX, het ruimtevaartbedrijf van Elon Musk, lanceerde de Falcon Heavy-raket en de hele wereld heeft het erover. Maar waarom? Steven de Munnik van Pride PR geeft antwoord.
Het is niet eens de krachtigste raket ooit gebouwd; die ereplaats wordt nog altijd bekleed door de Saturn V die voor de Apollo maanmissies werd gebruikt. De booster-raketten die na de lancering weer netjes op aarde landden, zijn weliswaar een futuristisch staaltje van technologisch precisiewerk, maar ook dat zagen we al eerder (mis)lukken.
Nee, waar iedereen het over heeft, is de kersrode Tesla Roadster, die bovenop de raket was gemonteerd en nu aan een reis van miljarden jaren door ons zonnestelsel is begonnen.
Elon Musk is naast excentriek miljonair, innovator, ondernemer, dromer en wereldverbeteraar, ook een begenadigd verhalenverteller. Hij weet als geen ander hoe je ervoor zorgt dat je het onderwerp van gesprek wordt en hij voert zijn publiciteitsstrategie door tot in de kleinste details.
Warm maken
Op 2 december vorig jaar tweette hij dat hij van plan was om zijn Tesla Roadster naar Mars te sturen. Nadat The Verge er een artikel over publiceerde, zei hij dat hij het verhaal ‘volledig had verzonnen’. Niet lang daarna vernam The Verge uit betrouwbare bron dat de vracht van de Falcon Heavy wel degelijk de Tesla van Musk zou zijn.
Inmiddels weten we het zeker: beelden van de rode Tesla, met de aarde op de achtergrond, werden kort na de succesvolle lancering live op internet gestreamd. Op het dashboard is de tekst ‘Don’t Panic’ te lezen, een verwijzing naar The Hitchhiker’s Guide to the Galaxy van Douglas Adams. Aan het stuur zit een dummy in een ruimtepak, met zijn arm losjes op de zijdeur van de convertible.
En op de stereo speelt Space Oddity van David Bowie in een eeuwige loop. Pretty damn cool.
Video: livestream vanuit de Tesla Roadster in space
Het is niet de eerste publiciteitsstunt van SpaceX. In 2010 lanceerde het bedrijf het Dragon-ruimteschip, dat tegenwoordig goederen, voorraden en wetenschappelijke experimenten naar het International Space Station brengt. De lading van de eerste vlucht was een enorme Le Brouère kaas, een knipoog naar een Monty Python sketch.
Ook met zijn andere bedrijven weet Musk regelmatig de publiciteit te halen met opvallende stunts. Zo bracht zijn tunnelboorbedrijf The Boring Company onlangs vlammenwerpers op de markt om geld op te halen voor de aanleg van ondergrondse Hyperloop-tunnels.
Saai is verschrikkelijk
Je zou de nieuwste stunt van SpaceX als een verspilling van geld en natuurlijke bronnen kunnen zien. Want waarom zou je zomaar een auto de ruimte in schieten, terwijl je bijvoorbeeld ook een wetenschappelijk experiment of een satelliet kunt lanceren?
Daar heeft Musk gelukkig een antwoord op: dit was de eerste testvlucht van de Falcon Heavy, en het was allerminst zeker dat de lancering succesvol zou verlopen. Als een raket ontploft, dan wil je natuurlijk niet een dure satelliet aan boord hebben.
Normaal wordt er bij dergelijke testvluchten een dummy-vracht van beton of staal gebruikt, maar dat vond Musk ‘extreem saai’. En saai vindt hij verschrikkelijk, vooral als het om bedrijven gaat. Daarom wilde hij iets ongewoons meesturen, iets waarbij hij een ‘gevoel’ had. Hij en zijn team besloten om het meest absurde object dat ze konden bedenken naar Mars te sturen.
(Tekst loopt door onder video lancering)
In je sexy space car
Een elektrische auto in de omloopbaan van Mars lijkt buitenissig, maar is tegelijkertijd een voorbeeld van een slim soort bravoure-marketing, waartoe alleen Musk in staat lijkt te zijn.
Maar marketing voor wat? Voor Tesla misschien, dat onlangs negatief in het nieuws kwam omdat het de productiedoelstellingen niet haalde? Je auto bovenop een raket met 27 motoren monteren leidt daar de aandacht wel van af.
Maar waarschijnlijk heeft Musk een groter doel voor ogen: het aanjagen van zijn droom om een menselijke kolonie op Mars te stichten. Dat is niet iets wat je in je eentje voor elkaar kunt krijgen. Dat is een droom waarvoor je de halve wereldbevolking moet mobiliseren.
Dat doe je niet met een saaie, zakelijke boodschap, die de specificaties en afmetingen van je raket opsomt, of met een payload van grauw beton. Dat doe je met iets ongewoons, iets opvallends en iets leuks. Dat doe je door een dummy in een auto naar Mars te schieten.
Als je je fantasie gebruikt, dan kun je je voorstellen dat jij het bent, die daar in die auto zit. Je ziet de aarde steeds kleiner worden op de achtergrond, Space Oddity knalt uit de speakers in je ruimtehelm en je gaat boldly waar nog geen mens je voorging. Op expeditie naar de toekomst in je sexy space car.
De essentie van Musk
Een auto naar Mars sturen heeft een symbolische functie die tot onze fantasie spreekt. Je kunt vinden dat het verspilling is, of een goedkope, puberale marketingstunt, maar dan mis je de essentie van wat Musk probeert te doen.
Hij wil laten zien waartoe de mensheid in staat is op een manier die iedereen kan begrijpen. Hij wil ons laten voelen dat álles mogelijk is, als je het maar bedenkt. Hij wil ons laten dromen over een toekomst die ons uiteindelijk naar de sterren voert, omdat dat de enige manier is waarop we op de lange termijn kunnen overleven als soort.
En het allerbelangrijkst: hij wil dat we er een gevoel bij hebben, zodat toekomstige generaties er ook warm voor lopen en de stappen zetten om die droom te realiseren. Het meest overtuigende bewijs hiervoor zijn de printplaten van de Roadster, waarop deze ontroerende boodschap is te lezen: *Made on Earth by humans*.
Steven de Munnik is creative director bij Pride PR
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!