Hoewel iedereen toen al vermoedde dat het om een stunt ging, heeft de producent het nu ook toegegeven. Vandaag in Trouw (hier deel 1 van het artikel, en hier deel 2). De naamswijziging van negerzoen naar zoen was 'een stunt'. Fijn. Een bedrijf dat opzettelijk een interraciaal conflict op gaat klopppen vanuit marketingoogpunt. Dat verdient geen zoen maar een knal voor de kop.
Intussen lachten ze zich rot daar bij Buys en Koekfabrikant Van der Breggen. NOS Journaal, RTL Nieuws, alle kranten, alle blogs, alle radio's gehaald destijds. Veel gratis publiciteit met een relletje en zogenaamde daadkracht. Het resultaat; de omzet steeg enorm.
En ook nu zal er weer (gratis) aandacht zijn voor dit 'bedrog'. Want waarschijnlijk zijn ze er nog trots op ook, en sturen ze de case in voor een Effie. Maar hopelijk is alle aandacht wat minder positief als toen. Als PR-man kun je alleen maar jaloers zijn op zo'n briljante publiciteit als destijds. Dat was ik ook, ook al wist ik bijna zeker dat het nep was. Als PR-man schaam je je nu dus nog meer op het moment dat zoiets allemaal inderdaad doorgestoken kaart bleek te zijn. Bedankt Buys, wij zullen wel weer de schuld krijgen.
'Niet zeuren, dit was toch heel slim, creatief en briljant' zul je nu denken. Tja. Ergens wel. Maar er zijn nu eenmaal onderwerpen waarmee je dit geintje niet uit moet halen. Zeker nu niet. Mijn voorstel is dan ook; zoete wraak: vanmiddag allemaal naar de supermarkt, een pak (neger)zoenen kopen en massaal uitsmeren in het gezicht van de eerste de beste Buys-medewerker die je tegenkomt!
En wat vinden 'wij' hier ervan? Inzenden voor een Effie? Of kiezen we voor de hierboven voorgestelde 'inpeperactie'?
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!