Trouwens…zijn het allemaal wel je vrienden, collega’s of familie? Wil je wel alles delen met al je ‘vrienden’? Vooral tieners beginnen zich onzeker te voelen. Durven niet meer zichzelf te zijn en doen zich anders voor dan ze zijn. Met als gevolg een negatiever zelfbeeld en een erin sluipende vorm van narcisme. Verschillende onderzoeken tonen aan dat social media kunnen leiden tot gezondheidsklachten, zoals stress, angstaanvallen of zelfs een depressie. Daarnaast zijn veel mensen bewuster geworden van de data die ze met iedereen delen. Zeker gezien de media aandacht over Edward Snowden versus de NSA.
Toenemende klachten over bestaande sociale media, dragen ertoe bij dat er meer nieuwe apps komen die anonimiteit beloven. Al gehoord van YikYak, Whisper, Secret, Confide of RumRapp? De net gelanceerde app Secret, ontwikkeld door voormalig Google medewerkers, is nu nog vooral populair onder werknemers in SiliconValley. Inmiddels is meer dan 8,6 miljoen dollar opgehaald bij investeerders, waaronder Google Ventures en de acteur Asthon Kutcher. Bij Secret staat niet de persoon centraal, maar de boodschap. Op basis van je telefooncontacten vormt de app een vriendenkring. Ideeën, gedachten, klachten en wensen kun je, zonder dat je identiteit bekend is, delen met je vrienden op Secret.
De moderators komen alleen in actie als het echt nodig is. Hoewel je bijvoorbeeld op Twitter ook anoniem informatie kunt delen, stellen de bedenkers van Secret dat anoniem delen met echte vrienden toch iets anders is, omdat je het zo 'persoonlijk' maakt.
Een andere app, die miljoenen heeft opgehaald bij investeerders, is Whisper. Whisper legt de focus op een jong publiek, die graag hun ervaringen anoniem wil delen. En dat hoeft niet alleen met je vrienden uit de telefoonlijst te zijn.
Maar, hoe anoniem zijn zulke apps? Alle mooie voornemens ten spijt, het blijven technologiebedrijven met een verdienmodel. Secret wil toegang tot je contactenlijst, kan je locatie bepalen en je apparaat gegevens gebruiken. Bovendien, ook wanneer je je account verwijdert blijven je gegevens (vanwege Amerikaanse weg- en regelgeving) opgeslagen.
Onder het mom van dat ze de beste gebruikerservaring willen bieden, willen ze jouw gegevens weten. Die ze vervolgens gebruiken om een nog specifieker (advertentie)profiel te vormen. De groeiende weerstand tegen Facebook en Twitter is te begrijpen. Maar Secret en Whisper bieden alleen een oplossing, als ze de veiligheid en privacy kunnen garanderen.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!