De Fiat 500 gecrowdsourced

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Mooi woord, 'gecrowdsourced'. Volgens mij heb ik weer een bijzonder waardevolle aan de Nederlandse taal geleverd. In het Engelstalige deel van deze wereld kent men de buzzterm in ieder geval wel, en daar betekent het zoveel als bedrijfsprocessen uitbesteden aan enthousiaste amateurs. Oftewel: je publiek inzetten voor klusjes die je vroeger nog gewoon zelf moest doen. Oftewel: slechtbetaalde gastarbeiders met een thuiswerkplek inschakelen.

Retro is weer helemaal in, zo heeft de researchafdeling van Fiat na jarenlang onderzoek ontdekt. Dus ziet de Italiaanse autofabrikant nu de kans schoon om de aller tijden maar weer eens uit de vriezer te halen. In september 2007 verschijnen er weer sexy Fiatjes 500 in het straatbeeld. En dat is misschien maar goed ook, want van de bleek men niet echt hitsig te worden?

Je zou kunnen zeggen dat het teren op oud succes inspiratieloos is. Maar ach, de Beetle en de Mini is het ook gelukt, dus de Fiat 500 maakt nog best een aardige kans om succesvol te worden.

Wat pas echt inspiratieloos is, is dat Fiat eigenlijk ronduit toegeeft geen idee te hebben hoe ze het karretje op de markt moeten zetten. Iedereen wordt namelijk opgeroepen om de complete marketingcampagne van de Fiat 500 vanuit het spreekwoordelijke zolderkamertje te ontwikkelen. Een gigantische hoeveelheid eeuwige roem zal je daarbij uiteraard ten deel vallen.

Ik maak me daarom zorgen over het fenomeen crowdsourcing. Want hoe lang gaan wij met z'n allen onze kostbare vrijetijd nog besteden aan het gratis reanimeren van een Italiaanse autofabrikant met een creativiteitscrisis?

Fiat laat op de alvast zien hoe je lukraak met crowdsourcing-hagel moet schieten. De onderdelen die daar te vinden zijn:
- Ontwerp een mascotte en verdien ? 3.000,-. Het winnende ontwerp zal worden gebruikt ter promotie van de Fiat 500.
- Doe met uw gezicht een Fiat 500 na, iedere 500 uur wordt er een winnaar op de website geplaatst (echt waar!).
- Maak een film over de Fiat 500. De beste vier inzendingen winnen een nieuwe camera.
- Stel je eigen Fiat 500 samen, laat weten welke kleuren en accessoires je mist en show je eigen concept-car.
- Ontwerp je eigen Fiat 500 homepage. Met andere woorden: redesign deze website.
- Schrijf je eigen verhaal van 500 woorden over de Fiat 500 en vul onze bibliotheek met enthousiaste quotes.

Buiten de Fiat website vinden we ook nog een designwedstrijd op . Daar worden de bezoekers gevraagd om Fiat 500 accessoires, brand extensions en belevenissen te bedenken. De drie winnaars krijgen ? 5.000,- voor hun idee, de ideeën van niet-prijswinnaars kunnen voor ? 3.000,- worden afgekocht.

En Fiat zelf kijkt alleen maar toe. De massa ontwerpt de website, schrijft referentverhalen, levert content voor advertenties en commercials, ontwerpt accessoires, merkbelevenissen en merchandise en ik-zei-de-gek geeft daar via dit weblog bekendheid aan. Een kind kan de was doen. Maar ik voorzie dat de berg wasgoed zo snel zal groeien dat we het wassen al snel beu zullen zijn.

Waarom nu de venijnige ondertoon in dit artikel? De voornaamste reden is dat ik crowdsourcing als marketinginstrument in essentie erg waardevol vind. Klanten laten meedenken en hen de mogelijkheid bieden om aan te geven wat hun wensen zijn, wat wil je nog meer? Fantastisch toch: u vraagt, wij draaien. Maar in dit geval heeft het niets te maken met het verbeteren van een product of het oplossen van klantproblemen. Enkel met het uitsparen van marketinguitgaven. De consument zelf heeft hier nauwelijks baat bij.

Die consument heeft op deze manier nog serieus veel werk te verrichten, wanneer ze in haar spaarzame vrijetijd alle net-niet bedrijven van deze wereld weer gratis op het juiste marketingspoor moet zien te zetten. Heeft er nog iemand tijd om met z'n gezicht een frontale botsing van een Fiat 500 uit te beelden?

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie