Winkelgebieden hebben het zwaar. De economische crisis, online concurrentie en veranderende consumentenbehoeften vragen om aanpassingsvermogen en creativiteit van retailers. Is er in de toekomst nog ruimte voor traditionele retailers? JA! Veranderende consumentenbehoeften en bijbehorende consumententrends vragen echter om een vernieuwde aanpak om winkelgebieden voor de consument verrassend en relevant te houden. Een voorbeeld van een vernieuwde aanpak zijn de pop-up stores. Deze bieden voor zowel winkelgebieden als merken als retailers toegevoegde waarde.
Een pop-up store is een tijdelijke winkel die (opeens) in het straatbeeld verschijnt. Dit type winkels vestigt zich vaak (onverwachts) en voor korte periodes in een gebouw dat leeg staat of in delen van lege ruimtes. Pop-up stores zorgen voor brand experience en genereren vaak kwalitatieve traffic. Daarnaast blijkt het vaak een positief werkende marketingtool voor zowel het merk als de retailer als het winkelgebied. De eigentijdse consument wil nieuwe ervaringen opdoen. Pop-up stores bieden een kans deze beleving te creëren. Door pop-up stores te introduceren blijven het merk, de retailer en het winkelgebied verrassend, relevant en vernieuwend en ontstaat een win-win situatie voor alle betrokken partijen.
De wereld verandert en mobiliteit wordt in alle opzichten een steeds belangrijker thema. Ook voor retail en horeca. Niet langer zullen retailers zich jarenlang alleen maar in hetzelfde winkelpand willen vestigen. Er zijn initiatieven van pop-up winkelcentra waar retailers zich tijdelijk vestigen en vervolgens plaatsmaken voor nieuwe retail initiatieven. Ook vestigen zich enkele van deze retailers voor een korte periode op een specifieke locatie en verplaatsen zich vervolgens naar de volgende (tijdelijke) locatie. Mobiele retail concepten worden een onderdeel van de toekomst. Roger Wade, oprichter van het Britse kleding label Boxfresh, opende als een van de eersten een pop-up winkelcentrum. Dit uit 60 zeecontainers opgetrokken winkelcentrum genaamd Boxpark bestond voor een derde uit galerijen, cafés en ‘showrooms’ en twee derde uit mode retailers. Roger Wade wilde creativiteit en mode terug brengen naar waar het thuis hoorde, op straat.
Het is van doorslaggevend belang voor retailers dat pop-up concepten ontwikkelen, starten en openen gemakkelijker moet worden. Vergunningen, flexibele huurcontracten, het eenvoudig kunnen transporteren van het assortiment en het snel kunnen inrichten van een pop-up concept zijn enkele ‘problemen’ die opgelost moeten worden. Anderzijds is er bewustwording nodig aan de zijde van de retailers. Ook na de economische crisis zal de traditionele retail het moeilijk hebben. Om in het veranderende retaillandschap van toegevoegde waarde te blijven, moeten winkelgebieden en retailers op strategisch niveau samenwerken. Streven naar een win-win situatie en het kennen van elkaars belang staan centraal. De rol van de fysieke winkel verandert mede door de opkomst van online winkelen. De consument zit niet langer te wachten op hetzelfde aanbod in elk winkelgebied waardoor deze teveel op elkaar lijken en verrassing en beleving uitblijven. Ondermeer daardoor kiest men vaker voor online winkelen.
Voor retailers die deze experiences creëren is het van groot belang dat consumenten fans worden. Fans vinden het leuk en spannend als hun favoriete merk iets nieuws onderneemt. De spanning van of en waar een pop-up store verschijnt - met de wetenschap dat jij mogelijk een van de weinigen bent die de pop-up store kan beleven – zorgt er vaak voor dat het aantal fans toeneemt. Pop-up stores kunnen klanten het gevoel geven dat men onderdeel van het merk is. Design (de Adidas schoendoos pop-up store) en het bieden van een unieke experience aan je fans (Kellogg’s voerde de tweet ‘#thesweetshop’ in als betaalmiddel) zijn van vitaal belang en communiceren en versterken de merkwaarden.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!