Premium

CPNB lanceert ‘Nederland Leest’-campagne voor de tiende keer

Het 'reclamebureau van het Nederlandse boek' ontwikkelde dit jaar niet één, maar twaalf campagnes

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De startte zondagochtend de tiende editie van Nederland Leest met een champagneontbijt in de OBA tijdens een van NPO Radio 4.
 
De fles werd ontkurkt door de samensteller van de jubileumbundel, A.L. Snijders, met de mooiste korte verhalen uit de Nederlandse literatuur. Voor de campagne gaat Snijders op tournee door Nederland en doet hij zo’n zeventien openbare bibliotheken aan, waar hij lezingen en optredens zal geven.
 
12-in-1 campagne
‘Dit jaar wijken wij iets af van het format’, vertelt Matthijs van der Meer, marketeer bij de CPNB. ‘We brengen namelijk niet één jubileumbundel uit, maar twaalf. Iedere provincie krijgt zijn eigen bundel en het boekje begint met een aantal verhalen uit de streek. Zo begint de Utrechtse editie bijvoorbeeld met een verhaal van stadsauteur Ronald Giphart.’
 
Naast de bundels werden ook de campagne-uitingen vermenigvuldigd met factor 12. ‘Wij hebben die keuze gemaakt, omdat we vanuit de kracht van de bibliotheek willen communiceren, namelijk vanuit de sterke regiofunctie&; vervolgt Van der Meer. &;Natuurlijk maakt dit de productie intensiever, doordat we op zoek moesten naar meer schrijvers, specifieke samenstellingen en meer rechten moesten afkopen. Maar met een jubileumeditie mag je uitpakken.’


 
De CPNB ontwikkelde de campagne, maar de uitvoering ligt in handen bij de bibliotheken zelf. Met de uitgebreide campagne krijgen ze meer middelen tot hun beschikking om zelf campagne te voeren. Van der Meer: ‘Naast het korte verhaal, vieren we ook de bibliotheek zelf, als plek voor ontmoeting en debat.’
 
Op de vraag of de boekenmarkt last heeft van groeiende impopulariteit, reageert Van der Meer gebrand: ‘Integendeel. Korte verhalen worden juist met de opkomst van sociale media meer gelezen. Ik geloof dat het boek altijd zijn bestaansrecht zal houden. Hiervoor heb ik gewerkt bij een televisieproductiebedrijf en in die branche zag iedereen, zo’n zeven á acht jaar geleden, een grote bedreiging in YouTube. Maar door YouTube zijn eigenlijk ook weer meer mensen video of film (online) gaan kijken en zo kan het volgens mij ook gaan met het verhaal. We moeten goed kijken naar wat er binnen de doelgroep leeft en daarin geloven we met deze campagne.
 
De campagne voor zal lopen tot maandag 30 november. Bekijk ook het optreden van A.L. Snijders bij De Wereld Draait Door.

TVC Noord Holland:

TVC Friesland:

Credits
Campagne: Nederland Leest 
Creatie: CPNB
Artwork: KesselsKramer
Fotografie artwork: PUTPUT
TV-commercial: Freek Zonderland & Jordi Wijnalda
Mediabureau: De Media Maatschap

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie