Communicatieadvies aan Roemer: 'Ga vol op het orgel als je de degens kruist met Geert Wilders'

Jacques Bettelheim van FleishmanHillard geeft ongevraagd advies aan lijsttrekkers

Beste Emile,

Eerlijk is eerlijk, dat deed je hartstikke goed in Groningen, bij het eerste lijsttrekkersdebat van deze campagne. Je viel Lodewijk Asscher aan op een van zijn zwakke punten: wéér een banenplan. En dat deed je op een pechtoldiaanse manier: een beetje vilein en niet gespeend van demagogie. Je strooide theatraal met papiertjes: de PvdA-banenplannen van 2010, 2011, 2012, 2014, 2015, 2016 … ‘Goh, mijnheer Asscher, ik mis alleen uw plan van 2013!’. Asscher probeerde het met een grapje op te lossen. Maar voor de kijker was het frame duidelijk: PvdA – veel plannen, weinig resultaat. Touché!

Lang geaarzeld

Ik vermoed dat je de afgelopen maanden flink door de mangel bent gehaald door je eigen campagneteam op je zwakste punt: je debatteerkunst. Die training leek zich in Groningen uit te betalen, en dat was ook hard nodig. Waar je in 2010 nog wegkwam met het imago van gemoedelijke Brabander – helemaal niet zo’n prototype links bijtertje – keerde dat beeld zich in de campagne van 2012 juist tegen je. Rutte en Samsom lieten je tijdens debatten alle hoeken van de studio zien. De SP heeft door je toenmalige zwakke optreden én de tegenvallende verkiezingsuitslag lang (té lang?) geaarzeld of je als lijsttrekker kon worden gehandhaafd. En hoewel de partij best alternatieven had (Lilian Marijnissen, Ron Meijer), sta je toch weer vooraan.

Zoek je achterban op Facebook op

Inhoudelijk heb je materiaal in handen waar in campagneopzicht chocola van te maken valt. Het programma van de SP vertoont overeenkomsten met die van PvdA en GroenLinks, maar is op onderdelen beduidend linkser. Pensioen terug naar 65 en weg met de zorgverzekeraars, om maar twee belangrijke voorbeelden te noemen. Dat zijn punten waarmee je je partij in het linkse landschap stevig kunt positioneren. Dat landschap wordt weliswaar steeds kleiner, maar er zijn nog 15 à 20 zetels te verdienen onder zwevende linkse kiezers.

Tegelijkertijd vis je in de vijver waarin ook de PVV en 50PLUS hun hengeltje hebben uitgegooid – curieus genoeg samen met de linkse partijen belangrijke concurrenten voor de SP in de verkiezingsstrijd. Op sociale media betekent dat dat je alles in de strijd moet gooien om ook maar een klein beetje in de buurt van Wilders te kunnen komen. Zorg er bijvoorbeeld voor dat je je tweets altijd voorziet van beeld om meer op te vallen. Maar zoek je achterban vooral op Facebook op. Misschien kan je zelfs gebruikmaken van een beetje advertising via dit kanaal? Dat hoeft niet duur te zijn.

Vol op het orgel

Ik adviseer je om in de debatten af te blijven van Jesse Klaver: in de eerste plaats is die onmiskenbaar in de winningmood en ten tweede moet die het toch van een ander soort kiezer hebben. En bij middenpartijen als het CDA en D66 zit evenmin je potentiële electoraat. Over de VVD hoeven we het niet te hebben. Blijf je pijlen dus richten op Asscher, en ga vol op het orgel als je de degens kruist met Geert Wilders. Positioneer je als de strategische keuze voor een (linkse) stem tegen Wilders. Dan pak je meteen 50PLUS (verloren stem, breekpunt pensioenleeftijd) en PvdA (verloren stem, voeren plannen niet uit en imploderen deze verkiezing) mee.

Succes met je campagne!

Vriendelijke groeten,

Jacques

In de aanloop naar de Tweede Kamerverkiezingen geeft director public affairs de lijsttrekkers van politieke partijen ongevraagd communicatieadvies – ook voor sociale media. 

Eerder verschenen zijn adviezen aan  en .

Foto: ANP Sander Koning

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie