Coca-Cola Light is voor de ladies, zo veel was duidelijk na het zien van de commercial. Hoewel het oorspronkelijk waarschijnlijk niet bedoeling was van de Coke Company, had de lightversie (of 'Diet'-versie zoals het bijvoorbeeld in de VS of Australië heet) een vrouwelijk imago gekregen.
De afgelopen jaren heeft Coca-Cola geprobeerd Coca-Cola Light aantrekkelijk te maken voor een bredere doelgroep, maar dat is niet goed gelukt, zei Simon McDowell, de Australische general manager van Coca-Cola Nederland tijdens de besloten persconferentie vanmorgen.
Er zijn weinig mannen die Coke Light drinken. Het imago is te vrouwelijk en ze vinden de smaak ook niet zo lekker. En het is waar, Cola Light smaakt wel erg anders als de real thing, de rode Coca-Cola.
Welness-trend
Tel daarbij op dat er wereldwijd steeds meer mannen zijn die om hun gezondheid letten (de welness-trend) en hun suikerinname willen beperken (in de leeftijdsgroep 20-29 jaar, let bijna veertig procent op hun suikerinname).
Deze mannen zullen niet zo snel Coca-Cola drinken (ooit wel eens het hoopje suiker gezien dat er in een glas gewone cola zit?) en ze zullen dus ook niet en massa de lightversie gaan drinken.
Ruimte dus voor een nieuwe Coke-versie dacht Coca-Cola. Coca Cola-light voor de man: Coke Zero! Geen line-extension zoals Coke Cherry, Lime of Vanilla maar een geheel nieuw product. Met een eigen gezicht.
Verschil met de lightversie is het imago, het heeft een stoere uitstraling. Geen rood-wit (regular) of rood-zilver (light) maar zwart en rood. Krachtig dus.
En een tweede verschil: de smaak. Die sluit volgens Coca-Cola beter dan de lightversie aan op die van de traditionele Coke. Zero bevat in plaats van suiker de zoetstoffen acesulfaam potassium en aspartaam. Coca Cola Light bevat drie zoetstoffen.
Vandaar dus de grootste productintroductie van Coca-Cola van de afgelopen 22 jaar in Nederland. Coke Zero. Vrijdag was het nieuws al via Editie NL uitgelekt, maar iedereen die een beetje rondkeek op internet, kon zelfstandig al snel de conclusie trekken dat het om Coke Zero ging.
Australië
In Australië is het product vorig jaar als eerste gelanceerd. Vanwege het klimaat en het sportieve gehalte van de Aussies is de Australische softdrinkmarkt groot. Down Under was de proeftuin, zeg maar. De softdrink werd daar neergezet als 'Diet Coke for blokes'. (Bloke is de aussie-term voor man).
Uit de cijfers blijkt dat de Australische Coke-omzet met vijftien procent is gegroeid vanwege Coke Zero. In Groot-Brittannië (lancering juli 2006) drie procent en Duitsland 3,5 procent. In het laatst genoemde land werd Coke Zero in 2006 als beste productintroductie bestempeld.
Spanje, de Verenigde Staten en België zijn inmiddels ook bekend met Zero.
Ik vroeg Simon McDowell, de general manager, waarom ze nu pas met zo'n versie op de markt komen, terwijl Pepsi bijvoorbeeld al jaren het soortgelijke Pepsi Max heeft. 'We hebben jarenlang ingezet op Coke Light, in de hoop er een bredere doelgroep te kunnen bereiken.
'Toen duidelijk werd dat dit niet lukt, besloten we aan Zero te gaan werken. En we wilden het goed doen, met een sterk product op de markt te komen. Maar Pepsi Max is voor ons geen echte concurrent, het aandeel van Max is voor ons geen bedreiging', aldus McDowell.
Marktaandeel
McDowell verwacht dat Zero binnen vijf jaar een groot marktaandeel heeft, zo'n 10-15 procent van het totale Coca-Cola marktaandeel.
Hij gaf toe dat Coca-Cola wel verwacht dat er enig kannibalisme op het regular en lightversie zal ontstaan, maar de hoop is gericht op de mannen die nu geen softdrink drinken.
Met een van de grootste reclamecampagnes voor Coca-Cola in Nederland ooit, wordt het product via tv-, outdoor- en online media vanaf februari 2007 specifiek onder de aandacht gebracht bij mannen in de leeftijdscategorie van 20 tot 29 jaar oud.
Smaakpanel
Collega Elsbeth en ik hebben een flesje gedronken en de meningen zijn verdeeld. Ik vind het een lekkerder drankje dan Coca-Cola Light. Ik koop altijd Pepsi Light, maar wellicht stap ik over over Coke Zero (al ben ik geen man...)
Collega Elsbeth vindt het lastig. Ze vindt de smaak van de zoetstoffen te dominant. Echte cola vindt ze het lekkerst, maar omdat daar te veel suiker is zit, drinkt ze eigenlijk helemaal geen cola meer. 'Liever een kopje thee', is haar conclusie. (Ze is dus duidelijk niet de doelgroep ;-))
Vanaf februari te koop in onder andere de supermarkt. En dan verkrijgbaar in blik (33cl) en flessen van 50cl, 1 liter, 1,5 liter en 2 liter).
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!