Premium

Cmo’s: ‘Marketing-jaarplanning heeft minder nut’

Focus op kwartaal in plaats van fiscaal jaar heeft een voor- en nadeel voor marketeers.

Uit het European Marketing 2020 survey-onderzoek (pdf) onder Duitse, Zwitserse en Britse marketingbazen blijkt dat velen van hen vinden dat marketingjaarplannen nauwelijks nog voldoen. 

Oorzaak: kwartalen zijn belangrijker geworden, langetermijnplanning heeft daarom minder zin. 
Binnen bedrijven wordt meer druk op marketingafdelingen uitgeoefend en wordt van marketeers verwacht dat deze agile meegaan met de veranderende marktomstandigheden. 

Voordeel
Als voordeel hiervan noemen de marketingverantwoordelijken dat hun eigen effectiviteit op het bedrijfsresultaat inzichtelijker wordt via korte termijn-KPI’s. Door snel te testen en marketing aan te passen op kortetermijneffecten kan het resultaat van de marketingafdeling als geheel beter inzichtelijk worden gemaakt. 

Nadeel
Nadeel is de operationele focus die veel marketingafdelingen op deze manier krijgen opgelegd, waardoor hun wellicht meest complexe taak: het ontwikkelen en vermarkten van producten op basis van consumentengedrag en -behoeften (op lange termijn) steeds minder wordt herkend en erkend als verdienste van marketeers.

5 grote uitdagingen
De vijf grote uitdagingen voor marketing de komende jaren volgens de ondervraagden:

Het onderzoek is uitgevoerd door de European Marketing Confederation (EMC), waar NIMA deel van uitmaakt. 

Bron: NIMA

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie