Net zoals De Correspondent journalisten met personal branding tot kern maakt van een nieuwe benadering van geschreven journalistiek, zo worden bij Cinetree de curatoren leidend in het selecteren van films.
Als curatoren treden behalve Halsema, Luyendijk en Brandt Corstius ook
actrice Halina Reijn, acteur Jeroen van Koningsbrugge, regisseur Jim Taihuttu en internetondernemer/blogger Nalden. Drie anderen vormen nog een verrassing.
De doelgroep vormen net als bij De Correspondent mensen die behoefte hebben aan bijzondere verhalen. ‘Handpicked films that entertain the mind’, wil initiatiefneemster en actrice Hanna Verboom met Cinetree gaan bieden vanaf 13 oktober: tien films per maand voor 5 euro, geselecteerd door tien ‘curatoren’ of ‘verhalenvertellers’. Elke drie dagen komt er online een film bij die dan een maand beschikbaar blijft.
‘Met zeven- tot tienduizend leden zijn we break-even. Komen er meer leden dan kunnen we met het geld eigen producties laten maken’, aldus Verboom gisteren bij het Nederlands MediaNetwerk Event in Vondelcs.
Voor de marketing wil Verboom maandelijks een evenement over film houden, samen met bestaande organisaties en festivals zoals komende week met het Nederlands Filmfestival. ‘Geld voor reclame heb ik niet, de boodschap moet zich verspreiden’, aldus Verboom desgevraagd.
Haar onderneming schaart in de snel groeiende branche van ‘social enterprises’, ondernemingen die het moeten hebben van een gunfactor en onderscheidende kwaliteit. Curatoren versterken er hun persoonlijke merk mee en abonnees willen bij de elite van Cinetree horen omdat ze zich kunnen onderscheiden met een voorkeur die op smaak duidt.
Tekst: Peter Olsthoorn