door Bart Kokke
Voor de 2e keer was Kino International het karakteristieke decor voor CICLOPE. Organisator Francisco Condorelli heeft Berlijn inmiddels tot het creatieve hart voor ‘craft’ gedoopt, waar de internationale reclame- en productie-industrie graag bij elkaar komt. Nieuw dit jaar was The Next Room, waarin de belangrijkste productiehuizen hun nieuwste ontwikkelingen binnen VR lieten zien. Wie zich twee dagen wil onderdompelen in boeiende achtergrondverhalen van het meest indrukwekkende ‘crafted’ werk met een gevarieerd en internationaal publiek, moet volgend jaar zeker CICLOPE bezoeken.
Crafted Talks
De CICLOPE Talks bieden een heerlijke sit back ervaring met directors van naam en artists uit de hele wereld die hun visie op craft uiteenzetten en hun tips & trics prijsgeven. Complexe processen de baas zijn door continu de juiste keuzes te maken was het terugkerende thema van CICLOPE dit jaar.
In de eerste talk ‘Game of Thrones: Bringing fantasy to reality’ laat Pascal Tonercker (Pixomondo) zien hoe de draken zo realistisch mogelijk overkomen en elk seizoen de skeletten, bewegingen, expressies, effecten, textures en maskers worden geoptimaliseerd. De echte uitdaging, vervolgt hij, ligt echter in het managen van parallelle productieprocessen: tegelijk filmen op locatie en CGI in de studio.
In de talk ‘Intersections’ vraagt Alexandros Tsolakis (United Visual Artists & Artisan) zich af waar het onderscheid in kwaliteit van craft vandaan komt als het gaat om het bij elkaar brengen van diverse disciplines, zoals ruimte, beweging, licht, energie, interaction, drama, transities, storytelling, architectuur en live performance. Zie ook Sound of Hermès Silver.
Zijn antwoord ligt in het in-huis halen van alle denkbare disciplines om te kunnen experimenten en wendbaar te zijn in elke situatie. Daarnaast is het continu organiseren van het maken van de juiste keuzes op elk detail cruciaal. Tsolakis eindigt met volharding: “You have to conquer the complexity and diverse interest in these huge projects to protect the artistic integrety.”
Daarna was het woord aan Tony Kaye, regisseur van commercials voor onder andere Guinness, Reebok, Nike en Volvo tot de feature film American History X. Hij gaf een onnavolgbaar live interview op het podium over het verkleinen van het gat tussen kunst en reclame: “Collaboration and conversation in the most creative way, it elevates time.”
In ‘You Need an Enemy’ houdt Pete Favat (Deutsch Inc.) een kort maar krachtig betoog waarom we allemaal een vijand nodig hebben: “No one cares what you have to say. What are you pushing against?” En laat vervolgens het bekende voorbeeld van Coca Cola uit 1971 zien als vredig antwoord op de onrust en conflicten in de wereld.
Crafted in Japan
In zijn talk ‘Art values vs. market values’ vertelt Seiichi Saito (Rhizomatiks) hoe hij met een ‘collective of artists’ de paradoxen van kunst en commercie opzoekt, om tot het meest revolutionaire werk van Japan te komen. In een ‘carpet bombing’ van cases laat hij onder andere een live experience zien voor Au, waarin de smartphone een ‘collaborative digital interactive remote control’ wordt.
Daarna vervolgt hij zijn talk met de Cannes Grand Prix Titanium winnaar; Sound of Honda.
Cannes Lion 2014 - Grand Prix - Titanium : Honda 'Sound of Honda Ayrton Senna 1989'
Ook toont hij zijn nieuwste innovatie Jins Meme, een bril met eye tracking software die de potentie heeft om een revolutie te ontketenen in de eye-wear industrie, waarin ‘smart glasses’ mainstream zullen worden.
Een ander vooruitblik richt zich op de Olympische spelen van Tokio in 2020 met een voorbeeld hoe data en visualisatie een sport nog boeiender kunnen maken.
Cases of Craft
In ‘Let’s get the band (back) together’ onthullen Lodewijk Pöttker & Joep Beving (Massive Music) het muziek selectieproces voor Fifaro van FIFA 16. Na eerst rock en jazz te hebben verkend, kregen ze via ‘discovery and discussions’ sessies met de creatives van Wieden+Kennedy opnieuw het vertrouwen (‘trust the craftsman’) om tot het juiste voorstel te komen. Het resultaat werd een ode aan voetbal in proporties van een Opera; een fraaie, uitsluitend Nederlandse compositie van Largo AL Factotum met zang van bariton Wiebe-Pier Cnossen die zelf acte de présence gaf met een geweldig slotakkoord.
Een andere muzikale case is die van Fura Johannesdottir (R/GA) voor Beats Music; ‘The right music like magic’. In de Beats Music app zorgt het zelf-curerend algoritme voor het juiste opvolgende nummer. Johannesdottir: “This is like a workaround for execution to make the right decision for every following step”
Dat er ook nog steeds ruimte is om te experimenteren, laat het directors duo Jones + Tino (Stink) zien in ‘Making of 100 years of Leica’. Tino: “Too much freedom can scare you, but you have to put your fears on the table, fight them.” Waarna Jones hem vanuit een kinderlijk enthousiasme in de rede valt: “You can’t do something before you do it.” Met die ‘can do’ mentaliteit kregen zij de opdracht én de complete creatieve vrijheid om de 35 meest memorabele foto’s uit de wereldgeschiedenis in een film van 2 minuten vast te leggen. En met hun eigen ‘recreation vs. representation’ visie kregen ze dit voor elkaar zonder de iconische status van de foto’s aan te tasten.
Droge humor
CICLOPE sloot af met Britse droge humor van de komische en vriendelijke director Dougal Wilson: “I will enlighten you on how I inhere craft”. Met foto’s uit zijn chaotische schetsboek geeft hij een intiem kijkje in zijn werkwijze en brein. Over John Lewis - Monty's Christmas verklaart Wilson: “Sketch is thinking of the shots in slow motion. You can’t predict everything. That’s why I introduced the ‘crapamatic’, a simple animatic sketch to show my vision on set”
John Lewis - Monty's Christmas
Daarna lijkt de chaos compleet voor het toch wel tamelijk geordende Ikea: “For the film ‘Playin' With My Friends’ I took this sketch to rehearsal to explain my thoughts. Try this, try that”
IKEA - Playin' With My Friends (music video)
In de (digitale) wereld van craft zijn alle denkbare ‘making tools’ voor iedereen beschikbaar en kunnen teams uit de hele wereld worden samengesteld. Naast talent kan daarom juist het onderscheid nog worden gemaakt in het vermogen om continu de juiste keuzes te maken in het complexe creatieve productieproces. Op CICLOPE wordt duidelijk hoe dat moet: in een rollercoaster tempo zorgvuldige beslissingen kunnen nemen, maar ook ruimte creëren om te experimenteren. Op die manier draagt de hele executie tot in elk detail bij aan een zo ‘well crafted’ mogelijk resultaat.
Bart Kokke is creative producer @ bartkokke.com
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!