China vs Apple: wie gaat er winnen?

Sinds de lancering in de Verenigde Staten, een maand of vijf geleden, zijn de telefoonmaatschappijen als domino-stenen gevallen voor Apples marketingkracht. AT&T, O2 in Engeland, T-Mobile in Duitsland, Orange in Frankrijk: stuk voor stuk moesten ze de bittere pil slikken van Apples eis om als eerste en enige handsetleverancier te mogen delen in de rijke buit van de abonnee-inkomsten.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Nu is China aan de beurt, en natuurlijk aast Apple op een soortgelijke overeenkomst met China Mobile, met 350 miljoen gebruikers verreweg de grootste aanbieder in het land. Maar blijkens een interview met China Mobiles CEO Wang Jianzhou is die race nog lang niet gelopen.

Wang werd geinterviewd in de marge van het GSMA Mobile Asia Congress dat op het ogenblik Macau in zijn greep houdt. Er wordt al een tijdje met Apple gebakkeleid, zei Wang, maar ze zijn er voorlopig niet uit. Probleem is die inkomstendeling, ziet u. Daar hebben we geen trek in.

Het zal interessant zijn wie in deze touwtrekwedstrijd aan het langste eind gaat trekken. Apple is ongenaakbaar in zijn aantrekkingskracht voor het verreweg interessantste deel van de mobiele telefoongebruikerpopulatie en China Mobile is de mobiele telefonie-keizer van China.

Als ik me aan een voorspelling moet wagen, dan denk ik dat Apple het eerst met zijn ogen knippert. Wil er iemand een weddenschap aangaan?

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie