Premium

Cannes Lions dag 3: Heineken wint eerste goud voor Nederland

Er zijn woensdagavond negen Leeuwen voor Nederland uitgereikt.

Heineken wint meerdere Leeuwen met meerdere cases.

Er zijn woensdagavond Leeuwen vergeven in de categorieën Creative B2B, Creative Data, Direct, Media, PR en Social & Influencer. En weer valt Nederland in de prijzen, maar liefst negen keer.

Heineken sleept vier Leeuwen in de wacht: goud voor Bar Experience, goud en zilver voor
'Heerlijk helder, hoe je ons ook noemt'  (jubileumcampagne) en brons voor Backing the bars. Aan alle cases hebben diverse Nederlandse bureaus als 'additional agencies' meegewerkt. 

Voor de meermaals genomineerde Pink Chip-case van DeGiro door de Amsterdamse bureaus Akqa en Amp mogen we een zilveren Leeuw noteren. Ook de 'Don't drink Hertog Jan'-case van het gelijknamige biermerk door Gut Amsterdam wint zilver. Bekijk alle Nederlandse winnaars en daarnaast de Grand Prix' per categorie hieronder.

Relatief goed jaar

We mogen voorzichtig concluderen dat het een relatief goed Cannes-jaar is voor Nederland: op dag 3 staat de teller op vijftien Leeuwen. Ter illustratie: vorig jaar waren het er elf in totaal en in 2022 zelfs acht. Lees voor het allerlaatste Cannes-nieuws ook ons liveblog.

Creative B2B

Grand Prix voor Meet Marina Prieto van JCDecaux door David Madrid

Brons voor Backing the Bars van Heineken door LePub Milan (main agency) en Boomerang Agency Amsterdam en LePub Amsterdam (additional agencies)

Creative Data

Grand Prix voor Room for Everyone van Mastercard door McCann Poland

Geen Nederlandse winnaars.

Direct

Grand Prix voor The Everyday Tactician van Xbox door MCCann London

Zilver voor Pink Chip van DeGiro door Akqa Amsterdam (main agency) en Amp Amsterdam (postproductie)

Zilver voor 'Don't drink Hertog Jan' van Hertog Jan door Gut Amsterdam (main agency), SiteSupport Breda (productie), Dentsu Creative Amsterdam en The Valley Amsterdam (additional agencies)

Goud en zilver voor 'Heerlijk helder, hoe je ons ook noemt' van Heineken (jubileumcampagne) door LePub Milan (main agency), Design Bridge Amsterdam (productie), Boomerang Create Amsterdam, LePub Amsterdam en MassiveMusic Amsterdam (additional agencies)

Zilver voor Beer Retirement van Poker Beer door MediaMonks NL

Brons voor Trust the twist van Oreo door LePub Amsterdam (main agency) en Sizzer Amsterdam (postproductie)

Media

Grand Prix voor Handshake Hunt van Mercado Libre door Gut Sao Paulo

Brons voor 'Sim, special investigative media' van de Nederlandse politie door Initiative Media 

PR

The misheard version van Specsavers door Golin London

Goud voor Bar Experience van Heineken door Edelman London en LePub Milan (main agencies), C41 Amsterdam (productie), Boomerang Agency Amsterdam, Synsation Amsterdam en We Are First Amsterdam (additional agencies)

Social & Influencer

Grand Prix voor Michael Cerave van Cerave door Ogilvy PR New York

Geen Nederlandse winnaars.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie