Premium

Cannes Lions dag 2: Nederland wint vier Leeuwen

Dentsu Creative, MediaMonks, 100% en TBWA\Neboko vallen in de prijzen.

Patta en 100% gaan met een bronzen Leeuw naar huis.

Er zijn dinsdagavond prijzen vergeven in acht categorieën: Entertainment, Entertainment Lions for Gaming, Entertainment Lions for Music, Entertainment Lions for Sport, Design, Digital Craft, Film Craft en Industry Craft Lions. Nederland gaat met vier Leeuwen naar huis. 

KPN, Dentsu Creative en zangeres Meau hebben met de 'Stukje van mij'-campagne over online sex shaming (net als maandagavond) een zilveren Leeuw gewonnen, ditmaal in de categorie Entertainment Lions for Music. 

MediaMonks heeft zilver gewonnen voor 'Kiki, virtual human interpreter' van NHK (The Japan Broadcasting Corporation). Deze case draait om 's werelds eerste 'tekst-naar-teken-vertaalmachine' voor de dovengemeenschap, waarin op basis van geavanceerde technologie platte teksten realtime naar levensechte Japanse gebarentaal vertaald worden.

Patta

Verder gaan lifestylemerk Patta en productiebureau 100% met een bronzen Leeuw naar huis voor de Culers del Món-campagne in samenwerking met Nike en FC Barcelona. In de film wordt het clublied van FC Barcelona op verschillende plekken in de wereld door Barca-fans gehuld in Patta/Nike-shirts hartstochtelijk meegezongen. De campagne won ook al de Grand Prix bij de ADCN Awards eerder dit jaar.

TBWA\Neboko en het Alexander Monro Ziekenhuis hebben ook brons gewonnen, voor het Borstkankeralfabet. Met de campagne wordt ernaar gestreefd om de borsten van jonge vrouwen 'beter te leren kennen', om zodoende het aantal vrouwen met borstkanker in de toekomst terug te kunnen dringen.

De teller staat na twee dagen op zes Nederlandse Leeuwen in totaal. Bekijk hier de winnaars van maandag. Nóg meer Cannes-nieuws? Lees het liveblog van Adformatie. Bekijk de Grand Prix' en daarnaast de Nederlandse winnaars van dinsdagavond per categorie hieronder.

Entertainment

Grand Prix voor We Are Ayenda van WhatsApp door Creative X Palo Alto en Modern Arts Los Angeles.

Geen Nederlandse winnaars.

Entertainment Lions for Gaming

Grand Prix voor The Everyway Tactician van Xbox door McCann London.

Geen Nederlandse winnaars.

Entertainment Lions for Music

Grand Prix voor Errata At 88 van Diageo (Johnnie Walker) door Almap/BBDO Sao Paulo .

Zilver voor Stukje van mij van KPN door Dentsu Creative, Amp Amsterdam, Wefilm, Crabsalad, Mindshare, Het PR Bureau.

Entertainment Lions for Sport

Grand Prix voor Women's Football van Orange door Marcel Paris.

Geen Nederlandse winnaars.

Design

Grand Prix voor Sightwalks van Sol Cement door Circus Grey Lima.

Geen Nederlandse winnaars.

Digital Craft

Grand Prix voor Spreadbeats van Spotify door FCB New York.

Zilver voor 'Kiki, virtual human interpreter' van NHK door MediaMonks NL.

Film Craft

Grand Prix voor The Square Meter van Hornbach door Heimat\TBWA Berlin.

Brons voor Culers del Món van Patta, Nike en FC Barcelona door Iconoclast Los Angeles (main agency) en 100%/Halal Amsterdam (productie).

Industry Craft

Grand Prix voor The 100th Edition van Frankfurter Allgemeine Zeituing door Scholz & Friends Berlin.

Brons voor The 26 Signs (Borstkankeralfabet) van Alexander Monro Ziekenhuis door TBWA\Neboko (main agency), EssenceMediaCom (media) en Ovide Agency (pr).

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie