De nieuwe formule start met zes pilotwinkels en een samenwerking met onder andere 24kitchen.
De pilotwinkel in de Amsterdamse Jodenbreestraat is de eerste van zes pilotwinkels. Andere volgen in Eindhoven, Alkmaar, Nijmegen, Alphen a/d Rijn en nog eentje in Amsterdam.
‘Blokker wil meer sfeer, gemak en mode in het huishouden brengen. Comfort en inspiratie voor de klant bij het oriënteren en winkelen en betaalgemak zijn essentieel.’
Niet alleen het assortiment zal wijzigen, de winkels zelf ook. Blokker: ‘De indeling van de winkel, de presentatie van producten en de instore communicatie zijn verbeterd.’
Niet logisch
Directievoorzitter Jack Peters tegen De Telegraaf: ‘De winkel was een zoekplaatje geworden. Heel veel delen van de inrichting waren niet logisch. Nu gaan we er structuur in brengen. We hebben nauwkeurig onderzocht hoe onze klanten in onze winkels navigeren.’
Het assortiment was volgens Peters te functioneel en de winkels zijn te lang hetzelfde gebleven: ‘Het tapijt stond symbool voor een stoffige winkel.’
De verandering van de winkels moet fundamenteel zijn, het mag brutaler worden maar de ziel moet in tact blijven, zegt Peters.
Omnichannelstrategie
In de pilotwinkels wordt nu ook gedacht aan omnichannelstrategie, zo is er een servicepunt waar de klant naast het ophalen en terugbrengen van de online bestelde Blokkerproducten, in de winkel het online assortiment kan bekijken en bestellen.
Peters in De Telegraaf: ‘Er moet een totale vervlechting plaatsvinden tussen internet en de fysieke winkels.’
Medewerkers krijgen tablets tot hun beschikking om sneller informatie te kunnen opzoeken.
PostNL
Blokker is voor de pilotwinkels een samenwerking aangegaan met PostNL. Het servicepunt in de pilotwinkels is ook een PostNL Pakketpunt waar mensen ook andere online bestellingen kan ophalen en retour kan sturen. Ook kan men zelf een pakket versturen.
De retailketen meldt dat de nieuwe formule en de vernieuwingen mede gebaseerd zijn op consumentenonderzoek en diverse testen in Blokkerfilialen, ‘de formule sluit aan bij de veranderde samenstelling en gebruiken van moderne Nederlandse gezinnen’.
In de winkel worden producten ingedeeld in acht ‘werelden’: ‘schoonmaken & huishouden’, ‘wassen & strijken’, ‘koken & bakken’, ‘eten & tafelen’, ‘opbergen & organiseren’, ‘wonen & sfeer maken’, ‘spelen & verrassen’ en ‘actueel’.
Extra overzicht in de winkels moet ontstaan door lagere schappen, heldere verlichting en ‘inspirerende’ instore communicatie. De winkelmedewerkers van de pilotstores hebben cursussen gevolgd.
De prestaties van de pilotwinkels en de nieuwe collecties en de ervaringen van klanten worden in de komende periode gevolgd. Na evaluatie wordt besloten over een verdere uitrol van de formule.
24Kitchen
Onderdeel in de nieuwe formule is een geselecteerd assortiment van 24Kitchen-artikelen. De 24Kitchen-chefs hebben bij de ontwikkeling van het assortiment gelet op de functionaliteit en kwaliteit van de producten. Onder de naam ‘Rudolph’s Bakery’ heeft 24Kitchen-chef Rudolph van Veen met Blokker een collectie bakartikelen ontwikkeld.
De 24Kitchen-collectie is nu nog alleen te koop in de pilotwinkels. Vanaf eind september is de collectie landelijk verkrijgbaar bij Blokker en de winkels van Cook & Co (ook van Blokker Holding).
Douwe Egberts
In de pilotwinkels start ook een proef voor de verkoop van een selectie van de Douwe Egberts geschenkartikelen. Ook kunnen klanten D.E-waardepunten bij het servicepunt van de pilotwinkels verzilveren.
Big Bazar
Het is de bedoeling dat de retailketen en beetje wegschuift van de onderkant van de markt, maar de producten mogen niet te duur worden.
Om de onderkant van de markt te bedienen heeft het bijvoorbeeld de retailketen Big Bazar, waarvan eerder dit jaar een pilotwinkel in de Kalverstraat in Amsterdam is geopend.
Big Bazar moet een wat nettere, meer geordende keten dan Action worden, maar wel met lage prijzen.
Big Bazar-directeur Roland van Geest twitterde twee dagen geleden: ‘Klaar voor de opening van 2e pilotstore nieuwe #BigBazar XL formule. Na @MaxisMuiden is beurt nu aan @MegaStores070’.
Het Blokkerconcern wil in 2015 zo’n 200 Big Bazars hebben.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!