Premium

‘Blij met V&D’ is niet meer dan een ‘leuk publiciteitsstuntje’

Charmeoffensief of een oprechte poging om iets van klanten te leren? Adformatie vroeg u ‘Is het een goed idee van V&D om het publiek mee te laten praten over de toekomst van het warenhuis?’

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De uitkomst van de (91 respondenten) luidt als volgt:

  • 47 procent zegt: ‘Ach, het klinkt leuk, maar het is meer bedoeld als charmeoffensief dan om er echt iets van te leren.’
  • 29 procent zegt: ‘Ja, als je weet waar je klanten blij van worden, kan je je winkelconcept verbeteren.’
  • 24 procent zegt: ‘Nee, klanten kunnen helemaal geen richting geven aan het beleid van een retailer.’

V&D-beleving
Op Linkedin werd de discussie verder gevoerd. Theo Nieveen, creative director bij VLAM Concept & Creatie, zag er ook een charmeoffensief in: ‘Als er twee V&D’s hetzelfde c.q. vergelijkbaar waren, zou je wellicht nog iets kunnen met de antwoorden. Er bestaat echter niet zoiets als “DE V&D”. De “V&D-beleving” in Amstelveen is niet te vergelijken met de V&D in Haarlem, om er maar eens twee te noemen. Het is een leuk publiciteitsstuntje, laten we het daar op houden.’

Verbindingspoging
Irene Koel
, oprichter van The Zooooo, neigde ook in die richting: ‘Er liggen volgens mij nog 14 rapporten met allemaal doelgroepomschrijvingen (die natuurlijk allemaal een leuke naam hadden) met dito inkoop-veranderingen. Dus inhoudelijk is het misschien niet waardevol, maar middels PR een verbindingspoging?’

La Place
Socialmediaspecialist Floris ten Kate was ronduit van mening dat ‘Blij met V&D’ niet zo zinvol is: ‘Als je als roerganger niet meer weet waar je de stip op de horizon zet of hebt gezet... En om eerlijk te zijn, het sentiment rondom V&D is al jaren niet meer positief. Dat laat zich ook niet meer herstellen. De teloorgang is eind jaren ‘80 ingezet. Zelf heb ik nog mee mogen werken aan de La Place formule, de eerste echte route naar een nieuw V&D. Daar is het dan ook bij gebleven?’

Faster V&D
Marcel Blijlevens (Havas Media Netherlands) haalde in antwoord op de kwestie Henry Ford aan: ‘If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses.’

Wisdom
Maar positieve reacties waren er ook. Janneke van den Heuvel, medeoprichter van de bedrijven TryLikes en Botterham zei: ‘Natuurlijk heeft dat zin. “Wisdom of the crowd”, het is voor ieder merk en bedrijf belangrijk om feedback en experience in kaart te brengen. Luister en lees (zowel off- als online) naar je (potentiële) klanten en doe iets met de analyses. Henry Ford&;s en Steve Jobs&; visie zijn veel meer van toepassing op productontwikkeling. De iPad bijvoorbeeld was een disruptive product, dan is het nogal lastig om op voorhand meningen van publiek te vragen. V&D heeft er alle baat bij om beter te weten wat mensen willen. Er zijn tal van voorbeelden van merken en ketens die een comeback hebben gemaakt.’

 

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie