Betekenis geven aan veranderingen

Eerst stilstaan, dan veranderen zeg je. Hoe doe je dat? ‘Een succesvolle veranderaanpak houdt rekening met de specifieke situatie in bedrijven. Daarom is het verstandig om eerst stil te staan bij vier vragen: Waarom gaan we veranderen? Waartoe willen we veranderen? Wat willen we veranderen? Wie willen veranderen? Pas dan komt de vijfde vraag aan de orde: Hóe willen we veranderen?’

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Hoe geef je betekenis aan verandering?
‘Veranderingen leiden vaak tot onzekerheid en de vraag is hoe je betekenis geeft aan onzekere gebeurtenissen. Dat zie ik als een taak van een leider. Communicatieprofessionals kunnen leiders daarbij helpen. Bij KPN is het vertellen van verhalen ingezet om mensen te inspireren door richting te geven en ruimte te laten voor een eigen aanpak. De directeur consumentenmarkt neemt bijvoorbeeld het initiatief en daagt zijn collega’s uit om in een verhaal te vertellen wat de strategie van KPN betekent voor het eigen onderdeel. Zelf vertelt hij het verhaal van Napoleon die enorm krachtig opereert, maar in de pan is gehakt door op te veel fronten te willen strijden. Daarom doet de divisie consumentenmarkt aan frontverkleining. Iedereen binnen de divisie zag het beeld en begreep de zeven speerpunten in de strategie van de divisie. Dit heeft de lijst aan projecten verkort en de slagkracht van de divisie vergroot.’

Jaap Boonstra (Universiteit van Amsterdam en Esade Business School in Barcelona) spreekt 24 maart op het congres iChange.
Meer informatie:

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie