Premium

Bereik nieuwsmerken groter in november

NU.nl, NOS, Telegraaf, de Volkskrant en NRC hebben hun hoogste maandbereik van het jaar behaald in november.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Dat blijkt uit de online bereikcijfers van november 2015, gepubliceerd door GfK DAM (Digital Audience Measurement, 13+ en alle platformen). Het gaat om een commerciële toplijst van merken die advertentieruimte bieden.

In de top 50 commerciële merken stijgen in november de nieuwsmerken in bereik. Er is een duidelijk verband met de berichtgeving rond de aanslagen in Parijs, de dreiging in Hannover tijdens de voetbalwedstrijd Duitsland-Nederland en de grote stroomstoring onder KPN-klanten op 20 november.

In de top-10 van de bereikslijst (alle platformen) stijgt NU.nl van 8 naar een gedeelde vijfde plaats met WhatsApp Messenger. In de top-10 bereik op de smartphone stijgt de nieuwssite een plaats.

Sinterklaas
Ook Sinterklaas drukt een stempel op het gebruik van websites en apps: het merk NTR stijgt door het Sinterklaasjournaal van 2,9 procent in oktober naar 9,5 procent in november, uiteraard met name onder huishoudens met kinderen jonger dan 12 jaar. Daarvan is in november 18,2 procent bereikt. Ook de merken als Lootjestrekken (9,9%) en Rijmwoordenboek (2,4%) pieken in november.  



GfK DAM is een doorstart van DDMM, waar Vinex in april uitstapte en een eigen online bereiksonderzoek begon (NOBO). Onder andere het platform van media-adviesbureaus PMA maakt nog wel gebruik van GfK DAM. Het totaal aantal merken in het onderzoek is uitgebreid naar 3.700.
Adformatie publiceert maandelijks de online bereikstop-50 GfK DAM. 

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie