Dit blijkt uit een onderzoek van onderzoeksbureau Heliview. Eind 2000 zijn 601 interviews afgenomen bij functionarissen van bedrijven met minimaal 20 medewerkers. Juist bij relatief kleine bedrijven (20 - 50 medewerkers) blijkt het sponsorbedrag hoog te zijn: f 186 tegen f 35 per werknemer bij bedrijven met 200 of meer medewerkers. Er is geen sprake van een toename van het aantal goede doelen bij een grotere bedrijfsomvang.
Reden om goede doelen te steunen is nog steeds gevoel van maatschappelijke betrokkenheid en humanitaire overwegingen. Maar ook commerciële overwegingen lijken meer mee te gaan spelen: 15% sponsort uit PR- of reclame-overwegingen, 10% spreekt over imagoverbetering. Volksgezondheid is de meest gesponsorde sector (51%), gevolgd door maatschappelijk werk & welzijn (17%) en ontwikkelingssamenwerking (13%). Het moeten instellingen zijn met een grote naamsbekendheid, bij voorkeur een concreet project, en niet controversieel van aard.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!