De Funke Mediengruppe heeft donderdag ingestemd om alle regionale kranten, waaronder Hamburger Abendblatt en Berliner Morgenpost, vijf televisiegidsen en twee vrouwenbladen van Axel Springer over te nemen voor 920 miljoen euro.
Ook hebben de bedrijven een joint venture gesloten om de marketing en distributie te bundelen, waarin Funke een minderheidsbelang neemt. De transactie zou actief zijn vanaf 1 januari 2014, maar moet nog worden goedgekeurd door mededingingsautoriteiten. Die beslissing wordt niet voor het einde van het jaar verwacht.
Met de overdracht breidt Funke Mediengruppe zijn papieren portfolio uit en kan Axel Springer zich meer richten op digitaal en merken als Bild en Die Welt. In mei maakte de uitgever bekend dat het aan digitaal inmiddels meer verdient dan aan print, schrijft Villamedia.
Na de bekendmaking van de verkoop stegen de aandelen van Axel Springer met 17 procent. Er wordt nu gespeculeerd dat Axel Springer met het verworven geld zal gaan bieden op Scout24 van Deutsche Telekom. De online marktplaats zou voor zo'n 1,5 miljard in de etalage staan. Bieden kan tot woensdag.
Spiegel Online interviewde hoogleraar journalistiek Klaus-Dieter Altmeppen over de betekenis van deze verkoop voor de Duitse journalistiek. Altmeppen ziet een verschuiving van de vraag naar kwaliteitsjournalistiek naar de vraag of een uitgever zijn aandeelhouders nog kan betalen. 'Geld verdringt geweten', zegt hij tegen Spiegel Online. De professor verwacht dat meer uitgevers het voorbeeld van Axel Springer zullen volgen als deze stap succesvol blijkt te zijn.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!