De merkenmonitor is opgezet door reclamebureau Saatchi & Saatchi | Leo Burnett en onderzoeksbureau Panelteam. Aan een representatieve steekproef van 1512 mensen is gevraagd van welke merken ze echt houden. Respondenten noemden eerst dé vijf merken die ze niet meer kunnen missen. Daarna konden ze per categorie één merk noemen.
Apple staat met 5,2 procent van de stemmen bovenaan in de algemene merkenlijst. Opvallend is dat gespecificeerd op productcategorie (‘elektronica’) concurrent Samsung bovenaan staat met dertien procent (versus twaalf procent voor Apple).
Overigens kon twee op de vijf respondenten géén favoriet merk noemen. Per productcategorie liep deze ‘merkloze’ groep op van vijftig (categorie ‘elektronica’) tot 68 procent (categorie ‘service’).
Saatchi & Saatchi en Panelteam willen het onderzoek jaarlijks laten terugkeren en zo verschuivingen in de markt bijhouden. De complete lijsten met meest genoemde merken uit het onderzoek staan op Lovemarksranking.nl.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!