De Consumentenbond voert een extra argument aan voor consumenten om een adblocker te installeren. Behalve dat adblockers ergernis wegnemen over ongevraagde reclame, is het een effectieve methode om te besparen op de internetbundel.
Dit blijkt uit een steekproef van de Consumentenbond onder dertig populaire Nederlandstalige websites. De Consumentenbond bezocht de homepage van deze websites met en zonder adblocker.
Weeronline.nl spant de kroon: de meest effectieve adblocker-app Purify houdt op de homepage maar liefst 83% van het dataverkeer tegen. Andere websites die veel dataverkeer genereren voor het vertonen van online advertenties, zijn Voetbalzone.nl (79%), Nujij.nl (75%) en Buienradar.nl (70%).
De Consumentenbond vergeleek ook de effectiviteit van drie adblockers. Purify blokkeert het meeste dataverkeer, gemiddeld 38% per website, gevolgd door Crystal (31%) en Blockr (30%). Sinds de recente update naar iOS9 kunnen consumenten op hun iPhone een adblocker-app installeren die advertenties tegenhoudt als sites worden bezocht met Safari.
De Consumentenbond berekent dat consumenten met Purify gemiddeld per dag 1,1 MB aan dataverkeer per bezochte homepage besparen. Met een dagelijks bezoek aan tien websites scheelt dit maandelijks 300 MB op de databundel. Daarnaast zorgen adblockers er volgens de bond voor dat webpagina’s sneller laden, terwijl er ook privacy-voordelen zouden zijn omdat advertenties vaak privégegevens verzamelen. Tenslotte kunnen advertenties drager zijn van malware.
Een nadeel van adblockers is dat ze soms te veel dataverkeer blokkeren waardoor ook nuttige delen van een website niet worden geladen. Purify en Blockr bieden in dat geval de mogelijkheid bepaalde websites uit te zonderen van het filteren.
Meer in de ‘eerste indruk’ op consumentenbond.nl/adblockers.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!