Traditionele telecombedrijven ondervinden in toenemende mate concurrentie van zogenaamde ‘over-the-top-aanbieders’ (OTT) op de markt, meent ABN Amro in zijn Telecom Update.
Telecombedrijven hadden in eerste instantie vooral concurrentie van kabelmaatschappijen die hun netwerk gebruiken om naast televisie ook internet en bellen aan te bieden.
De tweede concurrentiegolf die over hen heen komt is afkomstig van grote internetbedrijven die OTT-diensten aanbieden. Door overnames ontstaan grote communicatie- en entertainmentbedrijven die met toegevoegde-waardediensten concurreren met de oorspronkelijke kernactiviteiten van de traditionele telecombedrijven.
De telecomsector zal alles uit de kast halen om ook deze concurrenten het hoofd te bieden, stelt ABN.
Niet opwegen
De telecomaanbieders hebben niet alleen maar last van OTT-aanbieders als Google (YouTube), Facebook (Whatsapp), Microsoft (Skype) en Netflix, ze profiteren er ook van.
Deze OTT-aanbieders zorgen voor veel dataverkeer over de breedbandnetwerken die de telecombedrijven en kabelaars hebben aangelegd.
Maar het lastige is dat de voordelen op dit moment niet opwegen tegen de nadelen, aldus ABN Amro.
De komst van OTT-aanbieders, die gebruikmaken van breedbandfaciliteiten om (bijna) gratis diensten als WhatsApp, Skype en YouTube aan te bieden, zorgt voor de noodzaak tot steeds snellere – mobiele – internettoegang.
Maar tegelijkertijd zorgen diezelfde aanbieders voor concurrentie op de traditionele dienstverlening van de telecom- en kabelbedrijven.
De prijs die consumenten voor snellere internettoegang willen betalen om gebruik te maken van de diensten van de OTT-aanbieders weegt niet op tegen het verlies aan inkomsten op de traditionele diensten (voice, sms) die de telecom- en kabelbedrijven aanbieden.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!