Dat blijkt uit de M-commerce Monitor 2012-2, het halfjaarlijkse onderzoek van Blauw Research naar mobiele bestedingen van consumenten. Het onderzoek wordt uitgevoerd in opdracht van Thuiswinkel.org, de belangenvereniging van webwinkels.
Van de 1.7 miljoen mobiele kopers, kochten 1,4 miljoen consumenten producten of diensten via de smartphone of tablet. Bij de overige kopers ging het om apps en downloads via smartphone of tablet.
Kleding vertegenwoordigt met 34 procent de meest populaire productgroep onder mobiele kopers. Andere productgroepen die hoog scoren zijn boeken (24 procent), sportartikelen (20 procent), persoonlijke verzorging (17 procent) en computer hardware (16 procent).
Mobiele kopers hebben in de tweede helft van 2012 in totaal 5,5 miljoen orders met hun smartphone of tablet geplaatst. Dat is goed voor 12% van het totaal aantal bestellingen van de online markt in dezelfde periode.
Met een gemiddelde besteding van € 56 per order besteden mobiele kopers ongeveer de helft minder per bestelling dan wat consumenten gemiddeld online uitgeven (gemiddeld € 112 per bestelling).
Frank Sibbel, Managing Partner Blauw Research: 'Mobiele kopers doen nu nog vooral kleinere bestellingen, dat heeft vooral te maken met gewenning en vertrouwen. De helft van de mobiele kopers koopt grote en dure aankopen liever nog via de laptop of vaste computer.'
De totale omzet van de M-commerce verkopen van producten en diensten komt in de tweede helft van 2012 uit op € 310 miljoen, 6 procent van de totale omzet van de online markt in de tweede helft van 2012.
Kijk voor het onderzoek op de website van Thuiswinkel.org.
Lees alles over mobiel op MobileMarketing.nl
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!