Aandeelhouders krijgen de jaarverslagen die ze verdienen. De jury van de FD Henri Sijthoff Prijs maakt dit jaar voor de AEX fondsen geen winnaar bekend. Dat was het bericht vorige week. Er is dus geen jaarverslag over boekjaar 2013 dat de titel ‘beste’ verdient. De jury vermoedt dat de kwaliteit zo bedroevend is, omdat het schrijven van het jaarverslag wordt uitbesteed aan ‘communicatie’ of ‘investor relations’ professionals en de Raad van Bestuur zelf de pen niet ter hand neemt. Ook ziet de jury dat juristen heel veel invloed hebben op de inhoud van het jaarverslag. Alle risico’s worden gemeden; resultaat ‘mechanische’ en niet leesbare tekst.
Dit past heel goed bij de algemene tendens dat C-level van beursgenoteerde bedrijven geen gepassioneerde leiders met een visie meer zijn, maar goed betaalde acteurs die zonder risico’s te nemen aandeelhouders vertellen wat ze willen horen. Toneelspelers die hun loopbaan ergens anders zijn begonnen. Hun tekst wordt gesouffleerd door de afdeling PR en onder tussen kijken ze uit naar de volgende baan. Want zijn ze succesvol dan kunnen ze ergens anders meer krijgen en wil het niet lukken met het bedrijf dan weten ze dat het toch snel gedaan is met ze.
Nog niet zo heel lang geleden bestond het hoogste management van een organisatie uit professionals die zich vanuit de organisatie omhoog hadden gewerkt. Ze kenden iedereen in het bedrijf en wisten wat er speelde. Zij ontwikkelden een visie over de markt gefundeerd op het DNA van het bedrijf, een DNA waar ze zelf deel van uit maakten. Ze durfden zich dus over de positie van de onderneming in die markt te uiten, want konden met iedereen die dat wilde de discussie er over aan gaan, én die discussie winnen.
De aandeelhouder van vandaag geeft CEO en CFO minder dan drie kwartalen de tijd om exact die resultaten te presenteren die worden verwacht. Te vaak slecht nieuws betekent vlot een laatste ritje met de auto met chauffeur, naar huis.
Dus hoeft C-level geen visie te ontwikkelen, de aandeelhouder schrijft die voor. En valt er dus weinig op te schrijven in een jaarverslag. Aandeelhouders krijgen wat ze verdienen; slap verwoorde marketingpraat zonder visie.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!