Door: Jos Govaart
Dank je wel voor jullie goede adviezen reclamemakers (zie het artikel: Dit kunnen PR-mensen leren van reclamemakers). Ik kreeg gelukkig een halfuurtje vrij van de Rolodex om het artikel te mogen lezen. Ik moet iets bekennen. Ik wil over mijn reclamevrees heenkomen. Willen jullie me helpen? Ik heb namelijk een paar hardnekkige oordelen over jullie.
1. Reclamemensen geilen teveel op prijzen
Jullie zijn wel druk zeg. Je zult ze allemaal maar af moeten lopen. De lampen, effies, gouden loeki, accenten, esprix en noem maar op. En daar gingen jullie vrolijk mee door toen de wereld in brand stond, mensen hun baan verloren en huizen onder water stonden. Iets meer anonimiteit had jullie niet misstaan.
2. Accountmensen, wat zijn jullie toch overbodig
Account manager, of nog erger account director. Wat een vreselijke titels. Klanten zijn van zichzelf hoor. Die laten zich niet managen. En waarom zou je als klant betalen voor account managers? Omdat de planning dan netjes met kleurtjes gecodeerd staat? Ouderwets hoor.
3. De titel strateeg krijg je wel erg snel he?
Strateeg. Het klinkt als een mooie titel. In het leger stelde dat vroeger nog wel wat voor. Je bepaalde de route en het oorlogsplan. In de reclamewereld heeft de strateeg de meest vrijblijvende functie van allemaal. Je roept wat algemeenheden, baseert dat op een hip model, je brieft de creatieven en klaar ben je!
4. Een goed PR-plan bestaat niet uit vier regels
We zien regelmatig "PR" in jullie plannen. Want dat wat jullie bedacht hebben is vanzelf zo fucking briljant dat het wel "free publicity" móet opleveren. Van journalistieke relevantie hebben jullie nog nooit gehoord.
5. Wat zijn jullie oppervlakkig zeg
Lekker makkelijk zeg. In commercials wat roepen. De relevantie van het gemiddelde spotje is om te janken. Is dat echt waar echte consumenten warm van lopen? En dan maanden bezig zijn met die serie geile spotjes. Is dat echt alles?
6.Alles voor de mediadruk
Veel budget is altijd nodig. Want met alleen de uiting zijn we er nog niet. Er moet door de klant wel geld vrijgemaakt worden om de juiste mediadruk uit te oefenen. En kiezen? Welnee. Campagnes moeten geïntegreerd worden en dus moet er geld besteed worden aan TV, Radio, Outdoor, Retail en Social. Oja, shit, we moeten ook nog iets doen aan de geloofwaardigheid en hebben wat "gratis publiciteit" nodig. Laten we het bevriende PR-bureau maar even bellen. Die regelen dat wel, die hebben toch een rolodex vol met goede contacten.
Flauw he? Net zo flauw als het lijstje met de 6 adviezen die we lazen op Communicatie en Adformatie Online. Wat is dat toch dat we doen alsof er een soort wij tegen zij situatie aan de hand is. Wie op niveau werkt in dit vak wéét toch dat disciplines elkaar juist kunnen versterken? Of weten we dat niet?
Laten we ruilen!
Ik heb een voorstel. Ik bied mezelf (en wellicht een collega) aan om een week gratis en voor niets mee te werken bij jullie. Dat doe ik alleen als het omgekeerde óók gebeurt. Wijzen heeft geen zin, samenwerken en versterken des te meer. Zodat we op Adformatie de blog krijgen: 6 dingen die PR-professionals mij hebben geleerd en op Communicatie Online de blog: 6 dingen die ik heb geleerd bij een reclamebureau. Daar worden zowel wijzelf als onze klanten wijzer van.
Jos Govaart is oprichter/eigenaar van Coopr
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!