1. Gebruik géén QR-codes als ze geen waarde toevoegen aan de informatie die al beschikbaar is
Een QR-code is een real world equivalent van een klikbare link. QR-codes zijn het nuttigst in te zetten om gebruikers te verbinden met een service die ze op dat moment willen. Het is dus niet voldoende om een QR-code gewoon naar een homepage te laden leiden. Het scannen van de QR-code moet voordeel opleveren. Scanners willen meedoen met een wedstrijd, zich registreren voor een evenement of toegang krijgen tot een virtuele ruimte waarin ze brochures kunnen lezen over het evenement die ze normaliter mee hadden moeten slepen. Ook het programma kan achter een QR-code schuilgaan of een plattegrond of andere zaken met betrekking tot het evenement.
2. Gebruik géén QR-codes als er geen WiFI of 3G-netwerk beschikbaar is
Niets zo frustrerend als je de QR-code hebt gescand en veel te lang moet wachten of überhaupt geen verbinding krijgt met internet. In hotels en conferentieruimten is er soms géén of slechte verbinding, check dit vóór je je publiek gaat aanmoedigen de code te scannen of vóór je de code en content maakt.
3. Maak een mobiele app van het evenement met een QR-code lezer erin
Handig als je in de app van het evenement zit, is dat je gelijk de QR-codes kunt scannen met informatie die niet in de app staat. Sommige bezoekers van het evenement hebben immers misschien nog geen QR-code reader gedownload. Door de QR-code reader te integreren in de app kan iedereen eenvoudig QR-codes scannen.
4. Gebruik een QR-code om mensen te laten inchecken op je evenement
De registratie is voor bezoekers vaak de eerste kennismaking met het evenement. Laat bezoekers niet wachten totdat ze naar binnen kunnen, maar inchecken met een QR-code.
5. Gebruik QR-codes voor games
Speel in op de natuurlijke winnaarsmentaliteit van je bezoekers. Zorg dat je QR-codes spelelementen bevatten.
6. Gebruik QR-codes om de waarde van netwerken in kaart te brengen
Evenementen worden meestal met twee redenen bezocht: kennis opdoen en netwerken. QR-codes lenen zich uitstekend om een inzicht te krijgen in dit netwerken. Bezoekers van het evenement kunnen hun gegevens uitwisselen via de code en dit is dan later weer terug te zien door de marketeer.
Verder is er door de QR-codes te analyseren te zien wie bij welke sessie was, welke content het meest gedownload is en wie bij welke lezing aanwezig was.
Bron: Marketingprofs
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!