5 topondernemingen die het bewust zonder pr-profs doen - en 1 die daarop terugkwam

Ondernemers die hun perszaakjes liever zelf afhandelen.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Public relations en communicatie lijken alom aanwezig in het Nederlandse bedrijfsleven en zeker ook in de Verenigde Staten en Engeland. Toch zijn er bedrijven en grote merken die bewust besluiten de pr níet door professionals te laten doen. De Financial Times speurde er5 op en 1 onderneming die op deze keuze terugkwam. Hier een selectie op basis van het :

1) Hargreaves Lansdown:  ‘Pr-profs communiceren zouteloos’

Professionele public relations-managers spelen op safe, aldus Peter Hargreaves, medeoprichter en directeur van Hargreaves Lansdown, een onafhankelijke financieel-adviesbureau genoteerd aan de FTSE 100. Het nadeel van dat op veilig spelen, is dat ze nogal zouteloos communiceren, stelt hij. Dat is de reden waarom Hargreaves Lansdown geen pr-mensen in dienst heeft. In plaats daarvan heeft de onderneming de perscontacten neergelegd bij vijf executives die gespecialiseerd zijn in (deel)gebieden van de onderneming, zoals financiële planning of pensioenen. Het voordeel daarvan, aldus Hargreaves , is dat een journalist kan praten met iemand die ingevoerd is in een onderwerp. ‘Dat is heel wat dienstverlenender dan een team van mensen plaatsen tussen de journalist en de expert.’ Het nadeel is dat ze de boodschap van het bedrijf soms niet goed verwoorden, maar Hargreaves relativeert dat: ‘Daar moet je gewoon mee leren leven. Ik sta zelf bekend om mijn faux-pas.’

2) Warren Buffett: Is zelf één en al pr

Ook de bekende investeerder en miljardair Warren Buffett wijst het gebruik van corporate spindoctors af. De honderden vragen per jaar van de pers en investeerders aan Berkshire Hathaway worden behandeld door zijn assistent Debbie Bosanek, die bekend staat onder journalisten om haar snelle en korte antwoorden: ‘We hebben statement van American Express gelezen en zijn het ermee eens’. De meeste commentaren bestaan echter uit non-statements: ‘Geen commentaar’. Buffett zelf neemt ook een deel van de pr en investor relations voor zijn rekening – en is er goed in, aldus Amerikaanse media.  Voor de aandeelhouders houdt hij een jaarlijkse bijeenkomst waarin hij uitleg geeft over zijn jaarbrief aan hen.

3) Jon Edvard Sundnes, ceo Tschudi Shipping: antwoorden experts vergroten geloofwaardigheid

De inzet van woordvoerders gaat ten koste van de credibility van een organisatie. Dat is het uitgangspunt van de bovenbaas van dit Noorse bedrijf. Het heeft geen woordvoerders aan boord, maar laat de communicatie aan zijn managers zelf over. Zodra er een probleem opduikt of een issue wordt aangekaart door een journalist, dan wordt de communicatie neergelegd bij de manager met de meeste relevante expertise. Bij voorkeur treedt deze er zelf mee naar buiten. Sundnes is ervan overtuigd dat de geloofwaardigheid van de onderneming vergroot.

4) Elon Musk , ceo van Tesla Motors: een wandelende pr-machine

De Silicon Valley-miljardair Elon Musk  heeft ervoor gekozen zijn eigen public relations te doen, zoals hij zich sowieso niet zo gemakkelijk laat adviseren schijnt. Musk is onder andere mede-uitvinder van PayPal en nu ceo van Tesla Motors en voorzitter van SolarCity. Op de groene toer dus. Wordt een wandelende pr-machine genoemd, aldus FT, maar krijgt er ook kritiek op. Noemde de New York Times een leugenaar, nadat die kritisch berichtte over een mislukte rit van het Tesla Model S van Washington naar Connecticut.  

5 ) Jon Moulton , Britse private equity-investeerder: ‘Ik word benaderd door mensen die zelf zijn mislukt’

Zegt in zijn leven slechts heel af en toe pr-ondersteuning te hebben ingehuurd, maar is ‘sceptisch over het voordeel’, omdat het moeilijk is om het succes van pr te kwantificeren. Sterker, Moulton heeft het gevoel dat zijn  pr-adviseurs bij gelegenheid een controverse hebben uitvergroot, simpelweg om meer vergoeding binnen te slepen. Bovendien twijfelt hij over de kwaliteit van pr-adviseurs: ‘Ik word benaderd door mensen die zelf zijn mislukt, maar die mij willen helpen met mijn carrière.’ In plaats daarvan praat hij liever rechtstreeks met journalisten. ‘Ik vind het makkelijker om zo open te zijn als ik kan. Ik heb ontdekt dat je geen problemen met de media krijgt als je open en eerlijk bent.’ Juist geheimzinnig gedrag is vragen om problemen, zegt Moulton: ‘Met woorden als ‘onzichtbaar’, ‘uit de weg gaan’ en ‘geheimzinnig’ wil je niet geassocieerd worden. Ze impliceren dat je met iets verkeerd bezig bent.’

Bekeerd: Jonathan Straight, ceo van Straight Recycling: zelf-publicist die nu professionele pr-profs inhuurt

Jonathan Straight, oprichter en ceo van Straight, een groot beursgenoteerde Britse recyclingbedrijf, vertelt dat hij vooral mooie beloften van public relations-experts heeft gehoord. ‘Dan vertelde iemand je dat hij je beroemd konden maken, beloofde je je redactionele ruimte. Maar zodra je met ze in zee ging, brachten ze jouw account bij een ‘kind’ onder en gebeurde er niets.’ Lang gaf Straight er de voorkeur aan alle perscontacten en marketing zelf te doen. Hij werkte aan zijn image, mat zich een opvallend brilletje aan en smeerde wax in zijn snor. ‘Ik ben een ongeneerde zelf-publicist.’ Toch zat er een grens aan: het bedrijf van Straight was veel te nauw verbonden met de eigenaar zelf, het werd volledig met hem geïdentificeerd: ‘En wat gebeurt er dan als ik weg ga?’ Toen het het bedrijf 10 jaar geleden groter werd, besloot hij zijn public relations-strategie te formaliseren. Straight heeft nu toch een marketing-executive die zich bezighoudt met de persberichten, en de onderneming huurt geregeld een extern pr-bureau in. 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie