Premium

Wat wordt de strategie van Sanoma onder Susan Duinhoven?

Sanoma presenteert morgen de jaarcijfers van 2015, maar wordt ook iets duidelijk over de strategie die ceo Susan Duinhoven heeft uitgestippeld?

In oktober kondigde de nieuwe topvrouw van Sanoma aan niet rigoureus te gaan snijden in Sanoma. Het concern heeft al jaren een hoge schuldenlast, onder meer door de acquisitie van SBS Broadcasting in 2011. Daar betaalde het Finse concern (samen met Talpa) destijds 1,2 miljard euro voor en schrijft het nog jaarlijks flinke bedragen op af. Het grote probleem voor Sanoma ligt nu vooral in Finland, waar de resultaten dramatisch zijn. Nederland en België draaien volgens Duinhoven beter - de activiteiten van beide landen zijn samengevoegd in ‘BeNe’ -  omdat de crossmediale strategie zijn vruchten begint af te werpen, zo zei ze .

Schuldenlast
Maar Sanoma zal toch de nodige maatregelen moeten nemen om de schuldenlast te verminderen en met name de rente die men daarover betaalt. Het concern spreekt momenteel met banken over een herfinanciering (om de rente omlaag te krijgen). Naar verluidt zijn de Finse banken daar wel voor te porren, maar de Nederlandse (ING bijvoorbeeld) zouden eerder nog niet overtuigd zijn. .
Duinhoven liet eind oktober aan analisten weten dat ze voldoende mogelijkheden ziet voor verbeteringen. Ze had voor haar aanstelling als ceo al zitting in de Raad van Commissarissen van het mediaconcern en zal dus ongetwijfeld een plan in haar hoofd hebben.

Reorganisatie
Niet rigoureus snijden dus, maar wel zorgen dat alles wat niet corebusiness is van de hand wordt gedaan en de organisatie beter organiseren. De bewegingen van de laatste maanden wijzen daar wel op.
Wat de organisatie betreft: in oktober kondigde Sanoma aan wereldwijd 241 personeelsleden te laten gaan om reden van kostenefficiency. In november kondigde Duinhoven aan de digitale tak anders te organiseren. Digitale titels als NU.nl, Kieskeurig en Fashionchick vallen voortaan onder Sanoma Media BeNe, nadat nog maar twee jaar geleden Sanoma Digital als separate divisie begon. Een aantal managers, onder wie Arthur Hoffman, vertrok.

In november werd ook bekend dat custom publishingtak Head Office NL reorganiseerde en van Hilversum naar Hoofddorp verhuisde. Directeur Fred van Gelder vertrok en men is per 1 januari nauwer samen gaan werken met Head Office België.

Eerder werden de woonbladen Eigen Huis & Interieur en Ariadne at Home naar België verhuisd, wat het ontslag voor zestien Nederlandse werknemers betekende.

In januari meldde Sanoma Nederland de activiteiten van zijn investeringstak Ventures te staken. Vorige week werd duidelijk dat Sanoma voor 28 miljoen euro Autotrader.nl heeft verkocht aan AutoScout24.nl van Scout24 Group.

Belang in SBS
En dan is er natuurlijk nog het verhaal. Door een deal met John de Mol rond de radiotak van Telegraaf Media Groep kreeg het Telegraaf-concern 5 procent van De Mols belang in SBS Broadcasting. Daarvoor betaalde TMG 27 miljoen euro; doorberekend zou SBS Broadcasting dan nog zo’n 540 miljoen euro waard zijn. Dat is minder dan de helft van wat Sanoma en Talpa er in 2011 samen voor betaalden. Het is verder interessant om te kijken of Sanoma en TMG wellicht wat meer naar elkaar gaan toe bewegen op de Nederlandse markt.

Morgen zal Duinhoven - die donderdag spreekt tijdens het – bij de presentatie van de Q4 en jaarcijfers 2015 weer iets van haar Sanoma-strategie prijsgeven. Omdat ze vooral denkt in mogelijkheden voor het mediabedrijf, worden voorlopig geen drastische stappen verwacht.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie