Google geeft Nederlandse adverteerders vanaf nu de mogelijkheid om advertentieteksten en -afbeeldingen te laten genereren door artificiële intelligentie (AI). Die functie is eerder al uitgebracht in de Verenigde Staten en moet adverteerders inspireren én tijd besparen. De AI-generator werkt in Performance Max, Demand Gen plus App- en Display-campagnes. Je kunt de creaties ook op andere online kanalen gebruiken.
Meer aan AI
De Nederlandse introductie is geen verrassing, want Google gaf in februari al aan dat de functie 'binnenkort' in het Nederlands zou uitkomen. Dat gebeurt nu dus.
Nederlandse adverteerders kunnen steeds meer werk (deels) uitbesteden aan AI. Vorig jaar in deze periode maakte Google het al mogelijk om advertentiekoppen en -beschrijvingen te laten genereren voor Search- en Performance Max-campagnes.
Onderstaande video legt in een notendop uit hoe de AI-generator voor advertentieteksten en -afbeeldingen werkt.
Meer vernieuwingen
Google kondigt meer vernieuwingen aan voor adverteerders. Zo zegt het bedrijf geluisterd te hebben naar feedback, waaruit zou blijken dat adverteerders behoefte hebben aan meer controle in AI-aangedreven campagnes. Daarom wordt het mogelijk om negatieve zoekwoorden op campagneniveau te bestuderen in Performance Max. Eind dit jaar start de uitrol van deze functie, die adverteerders moet helpen om online reclames af te stemmen op de behoeftes van het merk en de doelgroep in de Google Search-inventaris.
In oktober wordt het ook mogelijk om Demand Gen-campagnes in te kopen in Display & Video 360 en krijgen adverteerders duidelijker inzicht in hoe prominent zij weergeven worden in tekstadvertenties en Shopping-advertenties op de Google-zoekresultatenpagina.