Failliete retailers Aktiesport, Scapino en Perry stijgen in merkkracht

Wat blijkt: faillissement hoeft niet per se desastreuze gevolgen te hebben voor het merk.

Dit blijkt uit het nieuwe Retail Merkenonderzoek van Hendrik Beerda Brand Consultancy.  Jaarlijks onderzoekt het bureau de reputatie van de 100 grootste retailmerken van Nederland.

Opvallend is te noemen dat failliet verklaarde retailketens, zoals Aktiesport, Scapino en Perry ook in merkkracht stijgen. 

Top-10 sterkste retailmerken van Nederland in 2016 (+ positie in 2015)

1. (1) bol.com
2. (3) Kruidvat
3. (4) Hema
4. (2) Albert Heijn
5. (6) Action
6. (5) IKEA
7. (7) Lidl
8. (8) Blokker
9. (9) GAMMA
10. (10) Jumbo

Negatieve berichtgeving

In tegenstelling tot de negatieve berichtgeving in de afgelopen maanden, stijgt de merkkracht van failliet verklaarde retailketens, zoals Aktiesport, Scapino en Perry. ‘Ook merknamen zoals V&D en Schoenenreus zijn, ondanks de imagobeschadiging door het faillissement, nog steeds miljoenen euro’s waard.

‘Een faillissement hoeft niet per se desastreuze gevolgen te hebben voor het merk’, zegt merkadviseur Hendrik Beerda.

‘In tegendeel zelfs, wanneer een winkel uit het straatbeeld verdwijnt, kan het in veel gevallen online doorstarten. Een overnemende partij kan de gratis publiciteit rond een faillissement daarbij goed gebruiken als vliegende start.’

Gemiddeld zijn retailmerken in de periode 2015-2016 met twee procent in kracht gestegen.

De negen online formules die tot de 100 grootste retailers van Nederland behoren, groeiden met vier procent.

Coolblue

Coolblue is volgens het bureau een goed voorbeeld. De in januari 2015 gestarte massamediale campagne heeft ervoor gezorgd dat Coolblue van alle winkels momenteel de sterkste merkgroei doormaakt’, aldus de merkadviseur. ‘Ook de waardering voor Coolblue en de binding ontwikkelen zich zeer positief.’

Stijgers in merkkracht 2015-2016 (absolute merkkracht)

1. Coolblue
2. D.I.O.
3. MS Mode
4. Primark
5. Jumbo
6. Zeeman
7. Beter Horen
8. Schoonenberg Hoorcomfort
9. FonQ.nl
10. MultiVlaai

Mandemakers hardste daler

Voor de gemiddelde Nederlander is de positie van keukenwinkelketen Mandemakers het sterkst gedaald. Het merk verloor vooral aan bekendheid. Ook PLUS en Expert zagen maken een dip in merkkracht.

Conrad is de sterkst dalende webwinkel.

Dalers merkkracht 2015-2016 (absolute merkkracht)

1. Mandemakers Keukens
2. PLUS
3. Expert
4. Conrad
5. ICI PARIS XL
6. Leenbakker
7. EMTÉ
8. Formido
9. Albert Heijn
10. Welkoop

Lidl biedt de beste prijs/kwaliteit

Van de 18 functionele imagofactoren waarop alle winkelformules zijn onderzocht, blijkt de prijs/kwaliteitverhouding de belangrijkste te zijn voor de opbouw van een sterk retailmerk.

Aantrekkelijke aanbiedingen, vriendelijk personeel, bereikbaarheid, sfeer en afwisseling zijn de andere succesfactoren. Op de belangrijkste factor, prijs/kwaliteitverhouding, heeft Lidl het beste imago. Het Nederlandse icoonmerk bol.com valt met een elfde plaats net buiten de top-10 van best geprijsde retailers.

Top-10 beste prijs/kwaliteitverhouding (onder bekenden van de merken)

1. Lidl
2. Action
3. Hema
4. Ikea
5. Kruidvat
6. Aldi
7. Zeeman
8. Xenos
9. Blokker
10. C&A

Hema is het sympathiekst

Het Retail Merkenonderzoek laat zien dat sympathie het belangrijkste persoonlijkheidskenmerk is van een succesvolle winkelformule. Ook op deze sympathiefactor scoort bol.com niet op de eerste plaats, maar op plaats acht. Het sympathiekste retailmerk van Nederland is Hema, gevolgd door Ikea en Bruna. 

Top-10 sympathiekste retailers (onder bekenden van de merken)

1. Hema
2. Ikea
3. Bruna
4. Etos
5. Blokker
6. Kruidvat
7. Albert Heijn
8. bol.com
9. Jumbo
10. Xenos

Top 3 groeiverwachting gelijk aan 2015

Net als vorig jaar scoort bol.com niet alleen het best op merkkracht maar ook op groeiverwachting. Van bol.com verwacht de gemiddelde consument de sterkste groei van het klantenbestand.

Ook de andere twee merken in de groei-top-3 namen deze positie in 2015 in: Action op plaats twee en Lidl op drie. Een uitzonderlijk grote stap in groeiverwachting maakt Coolblue. In slechts een jaar tijd stijgt het merk van plaats zestien naar de negende plaats. 

Top 10 van retailmerken met de hoogste groeiverwachting in 2016 (+ positie in 2015) 

1. (1) bol.com
2. (2) Action
3. (3) Lidl
4. (5) Primark
5. (4) IKEA
6. (8) Jumbo
7. (6) Kruidvat
8. (13) Albert Heijn
9. (16) Coolblue
10. (10) Aldi 

Onderzoek

Voor het onderzoek zijn 1.532 respondenten ondervraagd. Over de 100 grootste retailmerken in omzet is navraag gedaan naar de kracht en het imago. Elk merk is op 40 factoren onderzocht: merkkracht (= bekendheid, waardering en binding), persoonlijkheid (16 factoren), prestatie (18 factoren), aankoopintentie, aankoop en groeiverwachting.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie