Generatie Z en social media gaan hand in hand. Volgens onderzoek van Ipsos staat Gen Z tot wel 13 uur per dag bloot aan media. Dat is twee uur meer dan bij Millennials. De oorzaak? Gen Z kan lekker multitasken. Zo is deze jonge generatie vier uur per dag gelijktijdig bezig met verschillende media. Tijden het netflixen worden er snaps gecheckt en vrienden geappt.
In dit artikel zoomen we in op mediagebruik van Gen Z’er Britt, zij is 15 jaar en zit in de derde klas van de Havo.
Altijd en overal online
Als in alle vroegte de wekker gaat, pakt Britt direct haar smartphone. Ze scant haar notificaties en scrollt ze door Insta. Na 30 seconden komt de melding ‘Je bent weer helemaal bij’ voorbij op haar tijdlijn, dus tijd om uit bed te gaan. Bij het ontbijt zijn haar ogen gericht op de iPad. Hierop kijkt Britt een YouTube tutorial die haar bestie via de app met haar heeft gedeeld.
Ruim 99% van de jongeren in Nederland heeft een smartphone. Dat zij - net als Britt - altijd en overal online zijn, is geen gekke gedachte. Sterker nog, Gen Z'ers hebben geregeld vijf schermen voorde neus: een smartphone, tv, laptop, desktop en een tablet.
Mediakanalen
En wat doet de generatie van Britt zoal online? Tja, wat niet? Gamen, appen, muziek luisteren, filmpjes kijken, inspiratie opdoen, shoppen, ga maar door. Voor elke activiteit ween ander kanaal. In volgorde van populariteit:
1. WhatsApp
Britt appt zit in zeven app-groepen, met als favoriet de ‘hahaha Crew’ waarin vriendinnen geestige filmpjes met elkaar delen. Stuur Britt een appje en haar status springt direct op online. Uit het jongerenonderzoek van MediaTest blijkt dat WhatsApp het meest gebruikte kanaal is onder Gen Z om te communiceren. In totaal is deze generatie zo’n 2,5 uur per dag met elkaar aan het appen. En in plaats van hele lappen tekst typen, wordt er veelvuldig gebruikgemaakt van de voice-memo functie (“ff geen zin om te typen!”) en het sturen van foto’s.
2. YouTube
Het meest populaire social media-platform. Volgens onderzoek van Adweek en Defy Media kan 50% van de ondervraagden niet zonder dit videoplatform. Britt gebruikt YouTube om te lachen, shop- en beautyadvies in te winnen, how-to video’s op te zoeken en om veel vlogs te kijken. Vlogs leveren op YouTube miljoenen views op en influencers zijn ware rolmodellen. Geen wonder dat influencer marketing booming business is. Britt lóves de vlogs van Jiami en kijkt haar video’s onder andere voor productreviews. Overtuigd van het jurkje dat Jiami ‘super cute’ vindt? Dan scoort Britt het betaalbare jurkje via de link in de YouTube description.
3. Instagram
Na YouTube mag Instagram zich het meest populaire kanaal noemen. Britt kan dit beamen. Zij gebruikt zelfs twee accounts. Het ene account ‘finsta’ is voor haar incrowd. Hierop chat zij met haar vriendinnen en plaatst ze minder gelikte foto’s dan op haar andere account: Rinsta. Op dit tweede openbare account showt Britt knappe (filter) selfies en Stories van het “té chille uitzicht” tijdens haar vakantie in Italië. Volgens onderzoekbureau Ipsos gebruikt een derde van de Gen Z’ers deze twee verschillende accounts.
4. Snapchat
Naast Instagram gebruikt Britt ook Snapchat om foto’s en video’s (met filter) te bekijken en te delen. Britt transformeert regelmatig in een tong uitstekende hond of een schattig bloemenmeisje. Van alle social mediakanalen is Snapchat het meest persoonlijke netwerk waar Gen Z de dagelijkse gang van zaken deelt met vrienden. Daarnaast worden er veel celebrities gevolgd op Snapchat. Grote merken maken daar handig gebruik van. Zo bereikt Kylie Cosmetics (de make-uplijn van Kylie Jenner) de doelgroep van jonge meiden via Snapchat.
5. Facebook
In ons vorige artikel vertelden we dat je Facebook niet als prioriteit moet zien wanneer je Gen Z wilt bereiken. Betekent dit dat Gen Z dan Facebookloos is? Niet helemaal. Britt en haar vriendinnen hebben wel een FB-account, alleen vinden zij Instagram en Snapchat leuker omdat deze kanalen anoniemer zijn. Als Britt Facebook gebruikt is dat om nieuws en updates te checken.
6. Twitch
Hoewel Britt gamen niet zo boeiend vindt, spreekt gamification haar enorm aan. Twitch is vooral populair is onder jongens. Gebruikers streamen games op hun eigen Twitch-kanaal, waar miljoenen mensen live mee kijken en kunnen chatten. Net als bij YouTube krijgt Gen Z hier ook pre-rolls voorgeschoteld en sommige streams bevatten (sluik)reclame.
Goed, Gen Z gebruikt dus veel mediakanalen en is de hele dag door online. Merken moeten dusop veel meer plekken aanwezig moeten zijn om op te vallen. Welke merkcampagnes slaan hierbij de spijker op zijn kop? Dat is het thema van de laatste blog over Generatie Z.
Auteur: Rosa Veldhuis (Blauw Gras)
Reacties:
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!