Overslaan en naar de inhoud gaan

Yacco Vijn: 'Maatschappelijk betrokken cases creëeren automatisch een voortrekkersrol'

De creative director TBWA\Neboko en Innovation-jurylid blikt terug op de 17e editie van de SpinAwards.
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

&;Daarnaast wordt ook de Young Talent-categorie steeds grootser. Daar zitten een paar sterke cases tussen en de energie van de nieuwe generatie belooft veel goeds voor de toekomst. Er komt een generatie aan die alles zelf kan bedenken, maken en uitvoeren.&;

Speelde deze winnaar ook een voortrekkersrol en zo ja, op wat voor manier? 
&;Met cases die draaien om maatschappelijke betrokkenheid creëer je automatisch een voortrekkersrol. Ik denk dat dit juist een goede ontwikkeling is. Als merken hun steentje bijdragen aan wat er speelt in de samenleving weegt dat dus zeker mee in de beoordeling. Dat zie je bij meer awardshows, kijk maar naar de ADCN Grand Prix van dit jaar (Free a Girl) en vorig jaar (Sweetie).&;

In voorgaande edities werden we regelmatig oprecht verrast door ultracreatieve en innovatieve case. Was het niveau in dat opzicht dit jaar weer zo hoog? 
&;Ik vind van wel. In onze categorie Innovatie deed de case van  - elk horloge wordt een smartwatch - het heel goed. Dat is misschien ook het charmante van de SpinAwards, de overlap van mediabedrijven, start-ups en digital-minded creatieve bureaus die met elkaar strijden om innovatieve, digitale Ideeën op het podium te krijgen.&

&;Wel had ik meer Virtual Reality-cases verwacht, maar wellicht dat we die volgend jaar pas echt goed terug zien bij de inzendingen.&;

Bepaalde merken waren bij de SpinAwards altijd ‘haantje de voorste’ (in de positieve zin van het woord), welke van die merken lieten het dit jaar afweten? 
&;Er waren geen hele grote verschillen met voorgaande jaren. Zo maakt KLM er inmiddels een traditie van om goed vertegenwoordigd te zijn, met dit jaar opnieuw vier genomineerde cases.&;

&;Over het algemeen waren de jury&;s een stuk strenger dan voorgaande jaren. Tegenwoordig moet elke case goed doordacht ingestuurd en gepresenteerd worden. Daarbij ontkom je dus niet aan een goede casefilm. Nieuw was daarbij de tussenstap in de vorm van een nominatieborrel, waar je kan horen wat voor vragen de vakjury nog heeft bij je case. Die learnings kun je vervolgens meenemen naar de presentatie aan de jury op de SpinAwards Day.&;

&;Kortom, hulde voor de winnaars, want het winnen van een SpinAward is er zeker niet gemakkelijker op geworden.&;

is oprichter van digitaal reclamebureau Kong (2007). Kong werd later overgenomen door N=5. In 2011 werd Vijn creative managing director bij TBWA\Neboko. Sinds februari vorig jaar is hij partner geworden bij dat bureau.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in